Moet ik mijn hortensia op stam wel of niet snoeien?

Ik heb hem net dit jaar gekocht. Hij staat op een lage stam en er zitten vijf takken aan die alle vijf hebben gebloeid. Kan ik nu -omdat een hortensia bloeit op oud hout van het jaar daarvoor- gewoon die vijf takken eraan laten zitten?

En tot hoever kan ik dan het beste de uitgebloeide bloemen eraf knippen? Meteen onder de bloem of tot aan het eerste blad daaronder?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet overigens wel dat ik hem nu nog helemaal niet hoef te snoeien maar dan schrijf ik dat vast op in mijn snoeischrift die ik elk najaar bijhoudt voor het jaar daarop.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
23K

Het beste antwoord

De meest voorkomende Hortentia op stam is de paniculata of wel de pluimhortentia.
Dit soort bloeit op eenjarig hout.
Dat betekent, dat je ieder jaar de nieuwe takken weer geheel terugsnoeit en er alleen maar een stammetje met wat korte stukjes tak overblijft.
Echter!! Er zijn heel veel soorten Hortentiasoorten, die allemaal anders gesnoeit moeten worden, dus moet je wel zeker weten of het inderdaad de pluimhortentia is.
Misschien weet je nog een naam of kan je de bloemen beschrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, even voor de duidelijkheid: De ene hortensiasoort groeit dus op nieuw hout en kan je helemaal terugsnoeien en de andere groeit alleen op oud hout en moet je juist niet terugsnoeien? Ingewikkeld plantje Ben blij dat ik voor cel- en medische biologie gekozen heb ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gewone Hortentia bloeit het beste op zijn takken van het jaar er voor, dat noemen ze tweejarige takken.
Een klimhortentia (die heb je ook nog) kan nog bloeien op takken van wel 5 jaar oud.
Een nieuwe Hortentia( Isabell wit) bloeit op eenjarig hout.
Sommige andere soorten op 2, 3 of 4 jarig hout.
De pluimhortentia bloeit op eenjarig hout
Hortentia's worden nog niet genetisch gemanupileerd, anders wist je het misschien wel of zeg ik nu iets geks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even een foto toegevoegd. Ik weet niet of ie zo duidelijk genoeg is om te zien maar de bloemen waren oudroze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ed: In 1999 werd al onderzoek gedaan door Florigene in Rijnsburg om Hortensia's genetisch te manipuleren. Hierbij is een blauw gen uit de petunia ingebouwd om de bloemkleur beter te kunnen beïnvloeden. De bloemkleur is normaal gesproken afhankelijk van de zuurgraad van de bodem. Daarnaast wordt genetische manipulatie m.i. vooral ingezet om planten resistent te maken tegen ziekten óf tegen bestrijdingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hen3ette, goede morgen,je foto is duidelijk genoeg.
Knip in het voorjaar, tweederde van de takjes er af.
Je hebt een hele mooie soort hortentia, in het midden zitten bij deze soort de echte bloempjes er om heen zit een krans van schijnbloemen om insecten te lokken.

Andere antwoorden (1)

De bloemen bloeien alleen op oud hout (bruin) en niet op de jonge scheuten (lichtgroen). Je kunt de 5 takken dus laten zitten en de uitgebloeide bloemen afknippen. Ik doe dat zelf altijd tot aan het eerste blad eronder.

Als je wat rigoreuzer wilt snoeien (voorjaar) kan je dat om en om doen, zodat er ook nog wat oude takken overblijven die weer gaan uitbloeien. Ik doe dat zelf eigenlijk nooit, alleen als de struik wel erg hoog dreigt te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik kwam deze video tegen: http://www.youtube.com/watch?v=bCPsujDCj8M