De Sundaville is te stekken door stekjes te maken van ca. 5 cm. met een paar bladeren eraan.
Doop de stekjes in stekkenpoeder en plant ze in potgrond.
Zet ze op een warme plek in de vensterbank en hou ze matig vochtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb momenteel geen stekkenpoeder in huis en ik ben niet zo mobiel. Kan ik ook wat anders aan de potgrond toevoegen? En kan ik dat stekkenpoeder ook bij supermarkten kopen? Je hebt hier in de directe omgeving geen bloemenwinkels meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, nee niet te koop bij de supermarkt.
Je kunt de stekjes ook wel insmeren met een beetje as.
Ook een paar dagen laten drogen is ook goed.

Andere antwoorden (2)

Vermeerderen:
De Dipladenia wordt vermeerderd via stek. De stekken zijn de licht verhoute tussenstekken met 1 bladpaar. Per moederplant kunnen 10-15 stekken gesneden worden.Bij het stek snijden kan er wit melksap uit de wonden lopen. Daarom worden de stekken in lauw water gedompeld.

Verder lees ik dat je door het (giftige) melksap hem in het lauw water moet dompelen en daarna even laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glennlee, ik zie geen licht verhoute tussenstekken met 1 bladpaar? Kijk ik soms niet goed? Sorry, ik weet (nog) niet veel van planten maar ik wil me er meer in gaan verdiepen.
Het is nog veel eenvoudiger. Als de plant lange uitlopers begint te maken (vaak van eind juli tot midden augustus) heeft hij zin om zich te vermeerderen. Zet er een kleine pot naast gevuld met potgrond. Steek de uitlopers vast met U-nagels tot 3cm in de potgrond. Wacht 3 weken. Snij dan de uitlopers los van de moederplant op zo'n 15 cm boven de potrand. Zet er een piramide van 3 aan de top samengebonden bamboestokken over en laat de jonge scheuten maar groeien. Niet alleen groeien de rechtopstaande scheuten, maar ook die ondersteboven in de grond staan. En tot groot jolijt, hij bloeit ook nog eens (zij het bescheiden) in hetzelfde jaar. Deze plant schenkt het hele jaar door een immense voldoening.