Door ze in een eekhoornval te lokken. Onze poes wilde ze altijd vangen, maar dat is haar nooit gelukt. Zo'n val is effectiever.

Ik ken in Nederland echter geen reden om eekhoorns te willen vangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een eekhoornval kost rond de 21 euro en is een diervriendelijke val om kleine knaagdieren te vangen. Je kunt ze dan een eind verder weer uitzetten.

Toegevoegd na 8 minuten:
De eekhoorn is overigens in Nederland beschermt. Je mag ze dus niet zomaar vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor je toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ze helemaal niet vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Corsa, de eekhoorn is beschermd, dat staat in mijn antwoord, 8 uur voor jouw opmerking. Als je ze op de een of andere manier moet vangen dan doe je dat diervriendelijk, in een kooi waarin ze zichzelf niet beschadigen en waarmee je ze kunt verzorgen (bij ziekte) of vrij kunt laten.

Andere antwoorden (3)

Niet.

Tenzij je zelf een paar exotisch exemplaren hebt vrijgelaten.
Dan moet je ze wel weer vangen.
http://www.depers.nl/opmerkelijk/228212/Exotische-eekhoorn-bedreigt-inheemse.html

Hier een site waarop staat dat je het met een lang zacht net moet doen.
Maar ik snap niet waarom iemand dat zou willen.
http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,125176
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn in Nederland in ieder geval beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, gelukkig maar.
Ik wil je het verhaal vertellen hoe wij vroeger eekhoorns konden vangen. Wij gingen bij ons in de uitgestrekte bossen met enkele kinderen een eekhoorn zoeken. We hadden dan wel een koffiepot of oude waterkoker bij ons en een zak. Als we een eekhoorn hadden gevonden dan gingen we dit beest opjagen en na verschillende minuten werd de eekhoorn moe en kwam dan uit de boom om een konijnenhol te zoeken waarin hij zich kon verstoppen. De meegebrachte pot of waterkoker gooiden we dan op de grond en de eekhoorn kroop erin. Met een zak hielden we dan het gat dicht en de eekhoorn kon dan in een kooi worden losgelaten. Nu mag zoiets niet meer, maar het verhaal wil ik toch vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rode eekhoorns mag in Nederland je NIET vangen. Is tegen de Nederlandse Flora en Fauna wet.

Grijze eekhoorns, de import uit de USA zeg maar, die zijn niet beschermd in Nederland. Ze worden niet in de Flora en Fauna wet genoemd en ook niet in de rode lijst van beschermde dieren.
De grijze eekhoorn mag je in ieder geval niet meer als huisdier houden. En in de vrije natuur loslaten is ook verboden.

In het algemeen mag je dieren niet laten lijden of verwonden.

Dus;
als je achter rode eekhoorns aan wilde gaan ben je zonder meer strafbaar.
Is het een van de drie uitheemse soorten dan is het een iets ander verhaal, maar mag je ze in ieder geval niet als huisdier houden.