welk soort vrucht is dit ?

de buren hebben een boompje staan die nu en bloemen draagt en vruchten.De bloempjes zijn wit ,de vruchten groen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (4)

Dat is waarschijnlijk een vrucht van de guaveboom.

De vrucht is een afgeronde, ovale, appel- of peervormige, 4-12 cm lange en tot 450 g zware bes. Aan het einde van de vrucht blijft de krans van kelkbladeren behouden. De dunne schil is groen tot geelgroen, vaak roze gevlekt, mat glanzend en wasachtig. De vrucht is rijk aan vitamine C, β-caroteen en pectine. Het vruchtvlees is volrijp zacht, sappig, door kleine steencellen korrelig, wittig, gelig, geelgroen of roze van kleur en in het midden vaak rood getint. De smaak is aangenaam zoetzuur aromatisch, op aardbei of peer gelijkend. De vruchten kunnen zaadloos zijn of afhankelijk van het ras 100-550, tot 3 mm grote, harde zaden bevatten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Afbeeldingen van de guave vrucht:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat het is, maar de bloem en de bladeren lijken heel erg verdacht op de boom van de gewone peer (Pyrus communis) maar als ik dan naar de vruchten kijk lijkt het wel op een kruising tussen appel en peer.
ik heb twee afbeeldingen bij toegevoegt wat van de gewone peer is (Pyrus communis)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de japanse sierkwee, ook wel de Cheanomeles japonica genoemd.
De vruchten zijn als ze rijp zijn, zeer welriekend!
Ze kunnen verwerkt worden in een vruchtencompote.
De hoofdbloei is vroeg in het voorjaar en nu zo af en toe een nabloei.

Toegevoegd na 3 minuten:
Cheanomeles moet zijn Chaenomeles.

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn rode, roze, en witte soorten, op de foto een half gevuldbloemige, maar de meeste zijn enkelbloemig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beschrijf het blad a.u.b. en zitten er doorns aan de takken?