Ons eerste kleinkind is op komst.Geweldig nieuws.Vijver dicht gooien?

We hebben een super mooie grote vijver maar mijn man wil geen enkel risico en wil de vijver weg hebben.Ik denk dat een hek om het terras wel zal volstaan.Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Het beste antwoord

Het zal je maar gebeuren, dat er een kind in je eigen vijver verdrinkt.
Een hek om het terras of de vijver is wel een oplossing, maar er zal een hekje in moeten en een hekje kan open blijven staan.
Het risico zit dan dus nog steeds in het hekje!
Maar met een sterke dranger waardoor het hekje altijd van zelf in het slot valt is best wel te maken, Maar pas op ,kinderen zijn heel vindingrijk en zijn in deze ontwikkeling altijd veel verder dan de ouders/grootouders denken.
Ook kunnen kleine kinderen heel snel uitstekend klimmen.
Onze oudste zoon klom over een hek heen van 2 m hoog toe hij nog slechts 2 jaar oud was!!!!
De mooiste oplossing voor dit probleem , met het behoud van de vijver, is een pergola om de vijver heen bouwen.
Deze tot aan de liggers, dicht maken met groen , sterk geplastifiseerd gaas.
Houd voldoende ruimte tussen de pergola en de vijver voor onderhoud, anders maak je het je zelf heel moeilijk.
Plant nu div. klimplanten tegen de pergola en laat hem mooi begroeien.
Maak slechts een deur aan de achterkant van de pergola om er binnen te komen, deze moet altijd automatisch dichtvallen en in het slot.
Van af de buitenkant mag je de deur niet open kunnen maken door een kind.
Zelfs een electronisch slot is mogelijk.
Leer kinderen zo snel mogelijk met een vijver/sloot om te gaan i.p.v. altijd maar bij het water weg te houden.
Kinderen moeten weten dat water ook gevaarlijk kan zijn , maar dan moeten ze wel eerst weten wat water is!!
Ga dus regelmatig met kleine kinderen naar de vijver, desnoods vallen ze er een keer in, geeft niets als je er maar bij staat, van een nat pak worden ze heus niet zo maar ziek, maar ze leren er wel van!!
Door kinderen atijd maar weg te houden van dat gevaarlijke water, willen de kinderen er juist naar toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (18)

Een railing rondom de vijver kan uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voorlopig heb je nog even de tijd met het nemen van een beslissing, maar alvast gefeliciteerd!
tuurlijk volstaat een goed hek :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Gaas erover heen én een hek er omheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gefeliciteerd!!
Ik zou het zelf wel prettiger vinden om hem dicht te maken. Kinderen zijn zo vlug en je hoeft maar heel even niet op te letten en hij/zij ligt in de vijver.
Maar het ligt er mis ook wel aan of het kleinkind vaak bij u is (mis gaat u oppassen) of dat het af en toe met ouders langs komt op visite..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd!
Ik zou de vijver zeker nog niet dichtgooien. Het duurt het nog zeker een jaar voordat het gevaarlijk zou kunnen worden. Ik zou een hek plaatsen.Toch zal je wel toezicht moeten houden, Zeker als hij/zij in de ontdekkingsfase komt en overal op wil klauteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd!

Maar het zal vanaf nu nog zeker anderhalf tot twee jaar duren voor die kleine uberhaupt kan lopen hoor en dan moet het nog een vroege stapper zijn ;-)

Desalniettemin ga ik mee met je man maar nu ben ik ook een grote Ridder Schijtebroek wat dat betreft…

Je zou eventueel kunnen overwegen om er -naast het hek- ook nog een betonmat overheen te leggen, maar dat is dan qua uiterlijk weer niet zo mooi heb ik wel eens gehoord.

En het ligt er natuurlijk ook aan hoe dicht jullie vijver bij het terras ligt en of die kleine daar straks makkelijk bij kan komen of van daaruit makkelijk aan jullie aandacht kan ontsnappen.

Een kind kan in 10 cm water al verdrinken dus...

Toegevoegd na 4 minuten:
O nee, da's niet helemaal waar dat het dan een vroege stapper zal zijn, maar je hebt in ieder geval nog tijd genoeg om daarover na te denken dan, mits ze het jullie al in een vroeg stadium verteld hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, jullie vijver is maar één van de vele 'gevaren' die het kind zal tegenkomen. Je moet constant alert zijn en het kind op de gevaren wijzen. Wel kun je er een hekje omheen zetten, misschien in combinatie met dichte strook begroeiing. Een hek om het terras kan natuurlijk, maar daar zit neem ik aan toch een poortje in. Dan moet je dat weer extra in de gaten houden. Je kunt het een doen en het ander niet laten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst gefeliciteert ! Ik zou zelf geen enkele risico willen lopen, altijd beter de gebeurtenissen vóór zijn.
Succes met de beslissing.

Toegevoegd na 3 minuten:
met een -d dus, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd!

Mijn ouders hebben rond de vijver stukken pvc ingegraven (met los deksel) als de kleinkinderen komen passen daar hekstukken in en is de vijver afgesloten voor kleine kinderen als ze weg zijn is de vijver weer fraai om te zien. In 5 a 10 min. Staat het hek eromheen.
Iedereen blij/gerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra de kleine kan kruipen, begint de vijver een gevaar te vormen. Je kunt een hek neerzetten, maar op den duur houdt dat ook geen stand omdat ze dan gaan klimmen en een vijver zal toch een aantrekkingskracht hebben.
Mijn kleinzoon is bijna twee jaar en dreigt nu z'n ledikantje uit te klimmen, waarvoor we ook actie moeten ondernemen. Als de vijver toch weg moet, doe het dan maar meteen, hoe zonde dat ook lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij iemand ooit een betonmat op een soort poten in de vijver gezien, en paar cm onder het wateropppervlak, het viel eigenlijk niet op, en als je erin zou vallen was het hooguit 4 cm ofzo. Daarbij een border eromheen waarbij eigenlijk alleen gezegd werd dat ze niet inde planten mochten komen, dus weer een extra veiligheidszone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook in 4 cm verdrinkt een kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat het kind toch ook niet alleen in de tuin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een zeer gevaarlijke oplossing waardoor er al kinderen verdronken zijn!
Als een kind in zo een vijver valt, stekt het in een reflex zijn handjes naar voren uit, als deze handjes niet op de betonmat maar tussen de betonmat komen , kan het kind nooit meer omhoog komen , tewijl zijn gezichtje /mond voorover in de enkele centimeters water komt en verdrinkt!!!
Zelfs als volwassenen zou het nog heel moeilijk zijn , zonder steun van je handen er uit te komen!!
dichtgooien wacht daar nog maar even mee.

gefeliciteerd trouwens ;-)

wij hebben met gaas wat keihard is de vijfer dichtgegooit. eerst dacht ik dat het heel erg zou storen maar dat viel wel mee.
het kleinkind is onder weg dus denk ik nog 6 maand. + dat tegen de tijd dat die kleine goed en wel kruipt kan ie maar zo 9 maanden zijn.
ik zou zeggen niet dichtgooien maar kindproof maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gaten lijken me te groot... Daar kan een kinderhoofd in vast komen te zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als dat kon had ik de vijfer dichtgegooit denk je ook niet ;-) past echt niet.
Wij hebben een vijver-rooster aangeschaft..kijk maar eens hoe mooi die kunnen zijn..
Enne: gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je de vijver dichtgooien? Risico's kun je niet uitsluiten. Een hek maakt de situatie wel veiliger! Denk dan wel na over eventueel klim gedrag en stevigheid van het hekwerk.

De keuken en badkamer icm de telefoon zijn veel gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom de vijver dicht gooien?
Mensen die langs een kanaal wonen laten dat toch ook niet dempen als ze kinderen krijgen?
Auto's, fietsen, ramen, trappen, stoeprandjes; ze hebben allemaal een gevarenrisico in zich voor de nieuwelingen.
Béter is om het kind (hoe klein dan ook) te leren wat de gevaren zijn, doe je toch ook met andere dingen ("néé, niet bij de kachel/open haard, is héét!")
Breng een kind de gevaren bij, óók van een vijver. Stuur het op babyzwemles en ga er regelmatig mee naar het zwembad. Véél beter dan die vijver dempen, want dat is de slechtste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. We wonen in Nederland, iedere hoek die je om gaat vind je wel water. Naast de peuterspeelzaal ligt een sloot. Bij het consultatiebureau een mooie vijver. In het bos een grote plas. Op de kinderboerderij een eendenkooi. Naast de supermarkt een kanaal. Je kunt niet al het water dichtgooien. Wel ervoor zorgen dat je een klein kind nooit alleen laat (anders verzuipt het alsnog in de emmer sop die je hebt klaargezet om de ramen te lappen) en het zo snel mogelijk zwemles geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Jeetje wat overdreven zeg om maar gelijk je vijver dicht te gooien omdat er een kleinkind aankomt.
Sorry hoor, maar heb je niks interessanters omhanden?
Je doet het voorkomen alsof er dagelijks honderden peuters verdrinken in de vijvers van hun grootouders...

Tegen die tijd dat die kleine gaat lopen kun je er altijd nog eens over nadenken om er een hekje omheen te zetten.
En tot die tijd...gewoon genieten van een kleinkind op komst!

Ik bedoel het niet lullig ofzo, ,maar ik vind het echt heel erg overdreven om nou maar gelijk je vijver dicht te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor-1 er zijn al verschillende kindjes verdronken in de vijver waaronder een hier in het dorp en je antwoord komt inderdaad lullig over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk kind dat verdrint is er 1 teveel,hoeven er geen honderden te zijn al wil je niet weten hoeveel kinderen er jaarlijks verdrinken in een vijver of bad
Het kindje eerst leren zwemmen,zou een optie kunnen zijn.
Vijver meteen dichtgooien zou ik niet doen,er zullen toch wel andere methoden zijn,om de vijver te beveiligen?
Overigens van harte gefeliciteerd! Geniet er van,want ze zijn zo snel groot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook namens ons gefeliciteerd.
Het belangrijkste antwoord mis ik nog. Heb ik dus een goede reden om te reageren.
-> Spreek duidelijk af wie er op welk moment op het kind let. <-

Dus niet dat oma denkt dat mama oplet, en mama denkt dat oma oplet. En degene die de "beurt" heeft ook inderdaad elke seconde opletten.

Ook die gevaarlijke combinatie als de telefoon gaat, of er loopt een van de twee/ drie volwassenen naar binnen om wat te drinken te halen. En dat geldt nog sterker als er straks misschien ook een tweede komt.

Ik las afgelopen zomer in AD dat een kleinkind onder het afdekzeil van het zwembad terecht was gekomen. Gelukkig op tijd gevonden door opa. En ik heb zelf in het zwembad ooit een verdrinkend kindje uit het water gevist, die net kon lopen. Het was door mama naar papa gestuurd, alleen papa wist niet dat ie kwam, dus die lette niet op en heeft zijn kind niet gezien. En mama heeft hem niet nagekeken, omdat ze met het andere kindje bezig was.

De 2 kleinkinderen van mijn buren logeren heel veel bij opa en oma, en zij hebben toch besloten de schitterende vijver dicht te gooien. Is nu een mooie border.
Het systeem van een hek wat je alleen neerzet als de kinderen langs komen lijkt me ook een mooie oplossing.