Is de springbalsemien geneeskrachtig en hoe pas je dat toe, en is de springbalsemien familie van de rabarber?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.1K

Antwoorden (3)

impatiens is een bach bloesem remedie, die rustgevend zou werken.
het is geen familie van de rabarber.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja de springbalsemien zou geneeskrachtig kunnen zijn. Maar balsemiensoorten zijn niet meteen de meest gebruikte medicinale planten. En de werking wordt wetenschappelijk niet bevestigd.
In Amerika wordt het Jewelweed, Impatiens biflora en Impatiens pallida wel al honderden jaren gebruikt tegen irritatie en eczeem veroorzaakt door de Gifsumak. Uit onderzoek echter bleek dat Jewelweed niet beter werkte als een placebo.
Bij de Apatani volkeren in het Himalaya Gebied van Indië wordt het blad van Impatiens latifolia en Impatiens racemosa tegen hoofpijn en spijsverteringsklachten gebruikt.

Vanuit de signatuur, het beeld van die plant, heeft Dr. Bach, van de bloesemtherapie, geconcludeerd dat Balsemienen goed zouden zijn voor mensen die snel handelen en denken en niet van uitstel houden. Dus als je een 'springerig' type bent kan je misschien gebaat zijn met Bach bloesem van Springbalsemien.
Of springbalsemien familie is van rabarber, dat denk ik niet. Ik heb er toch niets over gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bach bloesem remedie is een zeer omstreden toepassing van natuurlijke krachten, van de bloemen van de reuze springbalsemien wordt in een kom met water, die in de zon moet staan, een aftreksel gemaakt, na een ,volgens vaste regels van productie, is er uiteindelijk een oertinctuur ontstaan die later weer verdunt toegepast kan worden in de vorm van druppeljes.
Leuk te weten dat het ook bij dieren wordt toegepast zelfs bij koikarpers als ze in de stress zitten (rescue remedie) door b.v. vervoer .

Wetenschappelijk is er niets te bewijzen over de heilzame werking.
Toch zijn er regelmatig goede resultaten met het gebruik er van.
Mogelijk komt dit door de intentie zelf te genezen.
Mogelijk zetten bepaalde stoffen iets in ons lichaam op gang.
Mogelijk komt het door de aandacht voor de klacht zelf.
Mogelijk komt het door natuurlijke processen waar we nog geen inzichten in hebben, of niet voldoende.
Mogelijk is het gewoon toeval.

Bij een aftreksel van bloemen zitten delen van deze bloemen in het water.
Stel je doet dit met heel giftige bloemen, dan zal je van een aftreksen zeker wel ziek worden.
Ziek worden, of genezen van een plant is van de zelfde orde.
Indien het mogelijk is van een aftreksel ziek te worden, dan is het tegenovergesteld ook mogelijk.