Mag je gewoon zonder overleg met buren een schutting plaatsen van 1,80 hoog?

Overleggen daar heb ik namelijk geen zin in en de buren vragen mij ook nooit wat. Volgens mij is 1,80 de maximale hoogte en ik zet hem op mijn grond. En ik betaal hem ook zelf. Gewoon een houten schutting van degelijk hout en geen rommel.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik heb geen ruzie met de buren alleen ik wil gewoon een schutting zetten. Hoeft geen 2 meter hoog, 1,80 is hoog zat. Ik wil privacy en volgens mij mag je dan op eigen grond een schutting zetten. Je hoeft buren echt geen 40cm cadeau te doen, zeker niet in NL waar alleen de zon voor niets opgaat.

Toegevoegd na 52 minuten:
Zelf wat gevonden op de website van wierden (geen idee waar dat weer ligt maar goed). Er blijken regels voor te zijn. Het is in ieder geval vergunningsvrij, wel toch even met de buren overleggen, ga ik maar doen dan.
http://www.wierden.nl/Docs/Bouwen/erf%20en%20perceelafscheidingen%202003.pdf

Toegevoegd na 2 uur:
Nou, ik ga het ding dan maar 2 meter hoog maken. Ben ik meteen klaar.

Toegevoegd na 3 dagen:
Hij staat, bedankt allemaal. Meerder antwoorden die goede info gaven dus moeilijk wie het beste.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
29.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je al dan niet met je buren communiceert, gaat mij niks aan. Alle goeie bedoelingen van reageerders ten spijt.
Je handelt volgens mij goed, zoals je in je toevoeging aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je vraag en toevoegingen staat inderdaad al alles wat je moet weten. Deze vraag had je net zo goed niet kunnen stellen en even zelf bij je gemeente kunnen navragen hoe een en ander in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet trouwens wel lachen dat Nietdetuinman een schutting in zijn tuin gaat zetten... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en dat geldt voor 99% van alle vragen hier. Alleen is dit wel iets uit de praktijk en vandaar mijn vraag. Want regels en praktijk willen wel eens botsen. Oh, en ik zet hem niet zelf, dat doet iemand die weldetuinman is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me trouwens af n.a.v. een recente uitzending van de rijdende rechter, of het uitmaakt als je gehuurd woont. Dan schijnt er namelijk geen sprake te zijn van erfgrens. Alles is van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je aan bepaalde regels (let ook op wat de gemeente hierover zegt!) voldoet, mag je een schutting plaatsen zonder met de buren te overleggen. Hartstikke correct, hebben ze niets over te zeggen. Hoe dat in de praktijk uitpakt, zie je na jarenlange slepende conflicten waarvan niemand meer weet wat nou eigenlijk het grote probleem is wekelijks bij de Rijdende Rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er ook een beetje van af wát je bedoelt bij '... en de buren vragen mij ook nooit wat.'.

Het beste antwoord

Zie Burgerlijk wetboek, boek 5, art. 49,1 :

Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik lees de vraag als volgt: Ik wil de buren hun schutting ontnemen, omdat ik het er niet mee eens ben... Wie leert mij hoe moet ik dat doen? Is er wel een wettelijke basis om dat te doen?

Ja dat mag die buur zomaar, en daar doe jij niets aan...

Ga naar de rijdende rechter, die weet precies de wet en die kan komen tot een wederzijdse schikking, dus typisch een gevalletje van rijdende rechter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je denk ik verkeerd gelezen. Volgens mij wil "nietdetuinman" zelf de schutting plaatsen. Jou vraag zou waarschijnlijk van zijn buurman komen. In beide gevallen zou het antwoord wel op hetzelfde neerkomen; Ja, de schutting mag geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort antwoorden krijg je als het je alleen gaat om scores op goeievraag.nl
Achter de woning max. 2 meter en voor de woning maximaal 1 meter. Toch zou ik de gemeente vragen of er een bouwverordening van kracht is die hiervan afwijkt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens het burenrecht: bij geen overleg/toestemming buren: een schutting moet binnen de erfgrens geplaatst worden; een haag moet minimaal 50 cm binnen de erfgrens geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de schutting op jouw erf staat en niet op de erfafscheiding mag je een schutting tot 2 meter hoog plaatsen...

Let wel op: Deze schutting moet dan wel 40 cm uit de erfafscheiding staan. Dus je verliest in totaal bijna 1 meter tuin in de breedte als je de schutting rondom plaatst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de schutting moet binnen de erfgrens geplaatst worden. Er geldt geen 40 cm afstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de erfgrens geld alleen als je dit in overleg/gezamelijk met de buren doet. En aangezien dat het probleem is moet de schutting dus van de erfgrens afstaan. En wanneer je dit juridisch goed wilt doen dan moet je die 40 cm echt in acht nemen. Anders hebben de buren een succesvolle zaak tegen je en kun je de schutting alsnog verplaatsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet OP de erfgrens, maar er binnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat Starbless het enige goede antwoord heeft gegeven, alleen zal er in sommige gemeenten er een max. hoogte van de schutting maar 1.80m mogen wezen i.p.v. 2 meter.
Ik zou je buren sowieso wel even informeren over je plannen. Een schutting plaatsen kan sowieso wat overlast veroorzaken, waarom dat niet even melden bij je buren. Het is vijf minuten werk en het kan een hoop potentiele irritaties voorkomen.
Dus los van het feit of het wettelijk mag, dat zal ook met lichtinval ed te maken hebben, maar als zijnde goede buren is het verstandig om de buren in ieder geval op de hoogte te stellen van je voornemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zelf gewoon de verstandigste zijn en even bij de buren aanbellen. Gewoon melden dat je dat wilt gaan doen is toch niet erg moeilijk? En misschien zijn zij het ook wel zat en willen ze graag helpen en de helft meebetalen, dan kun je hem netjes op de erfscheiding zetten en nadien gezellig een kopje koffie drinken op de goede afloop en samenwerking. De stelling "beter een goede buur dan een verre vriend" is misschien in jouw geval nog niet van toepassing, maar waarom zou je niet op zijn minst proberen zelf de goede buur te zijn?

En stél dat ze je gaan tegenwerken, dan is het vroeg genoeg om uit te zoeken of hij dan 40cm zoals hierboven gesteld of slechts in zijn geheeld binnen de erfgrens gezet moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt het de buren wel makkelijk. Ik zou mijn handen dichtknijpen, als mijn buren hetzelfde zou doen, plaatsen en betalen. Zodra je begint weten ze toch al van jouw plannen, dus waarom niet jouw voornemens melden, en misschien trekking ze daar lering uit, en vragen ze jou ook wat in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inder eerste plaats: met overleg kom je ver, verder als zomaar iets doen, maar gevonden op het Net:

"Erfafscheiding, gezamenlijk eigendom
Een erf afscheiden of afsluiten
Een erf afscheiden is het aanbrengen van duidelijk waarneembare afpalingstekens tussen twee percelen. Dat kan met paaltjes in de grond of met grensstenen. Iedereen mag zich op een terrein begeven dat alleen is afgescheiden. Als dat niet gewenst is, moet u uw erf afsluiten, zodat duidelijk zichtbaar is waar de grens van het perceel ligt. U heeft dit recht te allen tijde. Een afsluiting maakt u met paaltjes en (prikkel)draad, een hekwerk, een heg, een schutting etc. Bij het plaatsen van een afsluiting moet u precies weten waar de erfgrens ligt, aangezien u de afscheiding precies boven de erfgrens dient te plaatsen en niet deels op het terrein van uw buurman. Bij twijfel kunt u bij het Kadaster navragen waar de grens precies ligt." (zie bron)

Dus op de grens mag, en hoeft niet ernaast.

Daarnaast bestaat er nog de zgn. Mandeligheid, ik citeer weer :
" Gezamenlijk eigendom
Bij gezamenlijk eigendom spreekt de wetgever van mandeligheid. Voorbeelden zijn de bouwmuur tussen twee woningen en een schutting op de erfscheiding. Bij een mandelige muur hebt u het recht van inbalken: u mag tot op de helft van de dikte van de muur balken en ankers aanbrengen of vervangen mits dit de muur en de daarmee verbonden werken geen schade toebrengt. Buren kunnen verlangen dat vóór de aanvang van het werk door een deskundige wordt vastgesteld hoe dit kan zonder nadeel voor de muur. U hebt het recht om tegen een mandelige muur aan te bouwen en om tot op de helft van de scheidsmuur een goot te leggen als het water op eigen erf wordt geloosd. Dat is handig voor een afdak tegen de (gemetselde) schutting. Mandelige zaken moeten op kosten van alle mede-eigenaren worden onderhouden, gereinigd en zo nodig vernieuwd."

Met andere woorden, je buren dienen zelfs mee te betalen aan plaatsing en onderhoud van een erfafscheiding, maar hebben ook het recht er dingen aan te hangen, bouwen of in een gewenste kleur te verven aan hun kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik het ook gedaan.

Waarom schrijf je "Mag". Gewoon doen!