Hoe haal ik de zaadjes uit de bloem van een zonnebloem?

Toegevoegd na 1 dag:
Leuke antwoorden! Kan ik zeker wat mee. Ze liggen al te drogen en ik zal de kids er wel aanzetten om die zaadjes eruit te frutten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
15.5K

Het beste antwoord

Ik sluit mij aan bij de antwoorden hierboven maar wil nog wel even een leuke aanvulling maken want wij haalden eerst elk jaar van de zonnebloemen de zaadjes eruit in de vorm van gezichtjes. Dus twee rondjes met zaadjes bovenin uitpulken voor de ogen en dan een halve cirkel onderaan voor de smile(y). Die kwamen dan hier en daar op tafels ed op het terras te liggen met leuke herfstdingen erbij.

Het staat hartstikke leuk, de kinderen zijn er dol op om te doen en zo heb je nog nèt even wat langer plezier van je zonnebloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Laten drogen en als die rijp is vallen die er vanzelf uit...
Dus met geduld kom je ver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naarmate die bijna uitgebloeid is kon je ze er zo uithalen,ga er maar met de hand overheen,vallen ze er al bijna uit.
ook de vogels zijn er gek op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=62&tid=3010

vele manieren van verschillende mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afsnijden, beetje laten drogen; vervolgens gewoon de bloemkop draaien en met je vingers wrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zaadjes (zonnebloempitten) vind je in de bloem zelf. Zeg maar de bruine kern van de bloem. Als de mooie gele blaadjes verlept zijn, moet je de bloem gewoon openbreken en dan zitten er heel veel nieuwe zaadjes in. Op een krant leggen (op zolder ofzo) en laten drogen ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zaadjes er uit halen is over het algemeen niet lastig, zoals hierboven meerdere malen is aangegeven. Hoe droger ze zijn des te beter gaan ze eruit. Je kunt ook een deel van het zaad bewaren en de vogels er in de winter mee bijvoeren, je kunt het zaad in de bloem laten zitten, wel eerst goed drogen en in de winter buiten ophangen. Je zult verstelt staan van de kunsten van de meesjes om het zaad uit de bloem te halen