Hoe plant ik een kastanjeboom?

Ik ben gek op de kastanjeboom (en z'n vrucht dus). Ik heb wel eens kastanjes in de grond gestopt (in 't voorjaar) maar daar kwam helemaal niets van terecht! Heb me rot gezocht op internet maar vind geen goed antwoord...
Wie kan mij helpen, hoe ik toch een kastanje kan laten kiemen en planten van 't voorjaar?
Zou erg blij zijn met een duidelijk antwoord!
BVHD!

14 jaar geleden
in: Tuin
63.6K

Het beste antwoord

Mij is het in het verleden gelukt om een kastanjeboom uit een kastanje te kweken. De kinderen hadden kastanjes gevonden en ermee in de zandbak gespeeld. Toen we in het voorjaar de zandbak open deden, waren de kastanjes uitgelopen. We hebben deze in potten gedaan. Van de vijf uitgelopen kastanjes hebben we drie kastanjebomen gekweekt waarvan één in onze eigen tuin. Helaas gingen we verhuizen toen de boom nog maar een paar jaar oud was, maar tot die tijd deed hij het goed.
Kastanjes zijn de zaden van de kastanjeboom. Deze zijn bedoeld om de soort in stand te houden en uit te groeien tot nieuwe bomen, maar het lukt niet bij alle zaden.
Laat voor de zekerheid dus wat meer kastanjes kiemen.

De kastanje heeft, net als de meeste zaden met een harde buitenkant, winterrust nodig. d.w.z. dat het zaad (= de kastanje) een bepaalde koude moet hebben doorgemaakt om de ontkieming in gang te zetten.
Je kunt ze (net als in de natuur) buiten laten liggen en daar laten ontkiemen, maar je kunt de kastanjes ook een handje helpen door ze een paar maanden koel weg te leggen (bijv. in de koelkast). Stop daarna de kastanjes in potten met aarde. Zet de potten op een lichte plaats en geef ze af en toe water. Zoek in het voorjaar de beste plant uit en plant die in de aarde.
Je moet wel geduld hebben, want het duurt wel een tijdje tot je een volwaardige kastanjeboom in je tuin hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een kastanje in de grond proppen werkt niet. Je moet kastanjes stekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U kunt proberen zelf een kastanje te laten ontkiemen. Leg de kastanjes - net als in de natuur - boven op de aarde tussen wat vochtige bladeren en houdt ze vochtig.
Deze manier van zaaien vereist wel dat u het potje de eerste tijd afgedekt houdt met bv. een glasplaatje zodat de grond vochtig blijft. Doet u dat niet, stop ze dan onder
de grond. Regelmatig een klein beetje water geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het goed gedaan alleen heb je de pech gehad dat ze waarschijnlijk in huis zijn uitgedroogd en dus niet meer konden ontkiemen. Ik heb regelmatig kastanjes in de tuin liggen welke gewoon ontkiemen als ze het hele jaar buiten blijven liggen. Nogmaals proberen dus maar zorg dat ze niet uitgedroogd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hardere zaden zoals de kastanje ontkiemen beter als je ze een dag in een glas water legt.
ook na het planten uitkijken voor uitdroging, de grond mag niet zeiknat zijn, maar moet wel licht vochtig blijven.
verder mag de temperatuur niet te laag zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Hm.. Mijn eerste zaailing staat inmiddels alweer een paar jaar in hetbos te bloeien.

Kastanje gewoon direct van de grond mee naar huis, op een potje aarde leggen en er bladeren overheen. Een plekje uit de directe zon, waar het regen krijgt en niet al te hard vriest neerzetten, En in het voorjaar zullen de sprieten uit de pot schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet toch dat de vruchten(kastanjes) van een gewone kastanjeboom niet te eten zijn? Je moet dus wel een tamme kastanje hebben. Het planten lukt inderdaad door te stekken en door een (verse) kastanje in de grond te stoppen.