Ik vries jonge tuinboontjes altijd rauw in. Ik haal ze uit de schil ,was ze niet maar houd ze droog en spreid ze uit op een vlakke schaal (bakblik). Ik vries ze zo in, zodat ze los invriezen. Als ze bevroren zijn, doe ik ze in een ZIP- diepvrieszak, die je dus hierdoor openen en sluiten kan en eruit strooien wat je nodig hebt. Wil ik ze koken, dan breng ik een bodempje water aan de kook en doe dan de bevroren boontjes hierin. Als het water dan weer kookt zet ik het vuur lager en gaar ze. Op die manier blijven ze lekker beetgaar als ik dat wens. Heb ik er maar een paar nodig, voor in de soep bijv. kunnen los ingevroren altijd makkelijk gedoseerd worden. Ze zijn ongeblancheerd iets minder lang houdbaar in de vriezer, maar ze krijgen bij mij toch niet lang de tijd om te blijven liggen. Trouwens we spreken dan toch van 3 maanden en dat haalt bij mij geen enkele groente in de vriezer. Ik vind de rauw ingevroren tuinboontjes lekkerder dan geblancheerde en geven een mooier resultaat na het koken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + mooi uitgebreid antwoordt.

Andere antwoorden (6)

Uitstekend, doe het ieder jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gaat prima, maar ze moeten wel 2 miuten gekookt hebben om de enzymen te doden. anders is de houdbaarheid zeer beperkt, omdat bedref ondanks de lage temperatuur toch mogelijk is. en let wel invriezenmoet minimaal min 18 graden blijven
bovendien is belangrijk dat direct na het blancheren de bonen zo snel mogelijk af te koelen in koud water, dit bevorderd de kwaliteit, succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi onderbouwd! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo moet het!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron:http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/8186-groenten-invriezen.html
ja dan smaken ze wel het best maar als je in zakjes doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tuinbonen kun je invriezen, wel eerst blancheren.
Hoe ga je te werk:
Breng een pan met water aan de kook. Kookt het water, voeg de schoongemaakte tuinbonen toe. De blancheertijd begint als het water weer kookt.
Stoven in hete vetstof kan het blancheren vervangen
Het is mogelijk het kookvocht mee in te vriezen, alle voedende waarde blijft hiermee bewaard. Blancheer de tuinbonen dan in zo weinig mogelijk water.

Het afkoelen na het blancheren is belangrijk. Houd bijvoorbeeld de tuinbonen onder koud stromend water of dompel het onder in een ijsbad.
Voordelen van afkoelen
kleurfixatie: de groenten behouden hun oorspronkelijke kleur
door de kou worden de huidporiën weer gesloten, waardoor geen vitaminen en voedende waarde verloren gaat
de tuinbonen worden zo voor gekoeld en zullen sneller diepgevroren zijn.

Laat de tuinbonen goed uitlekken na het dompelen. Verpak de tuinbonen na het blancheren en afkoelen zo snel mogelijk luchtdicht en vries het in. Het is ook mogelijk de tuinbonen eerst te bereiden en na afkoeling in te vriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat ook belangrijk is: niet eerst laten ontdooien, maar de bonen bevroren in een pannetje kokend water doen. Dan zijn ze minder slap. Doperwten, snijbonen etc. idem.
12 jaar geleden
Ik heb zelf een volkstuin met ieder jaar 3 tot 4 rijen tuinbonen. Als de tuinbonen geplukt worden, laat ze niet te groot worden, dan worden ze binnen 2 dagen allemaal uitgepoold. Was de tuinbonen en doe ze in grote pannen en breng ze aan de kook. Laat ze niet langer koken dan 1 minuut en spoel ze dan af met koud water (laat ze schrikken). Vervolgens doe ik ze in plastic zakken en verdwijnen ze de diepvries in. Ze blijven als je wil een jaar of langer goed. Als je ze wilt eten doe ze dan bevroren in kokend water en je proeft geen verschil met verse tuinbonen. Er zijn twee verschillende tuinbonen de witkiem en de driemaal wit. Persoonlijk vind ik de witkiem de lekkerste tuinboon. Maar ja smaken verschillen.