Zijn deze meerkleurige, kleine viooltjes (zie foto's) in het najaar ook te koop?

Ik had deze viooltjes in het voorjaar, Nu zijn er opnieuw viooltjes te koop, maar tot nu toe zag ik alleen de viooltjes in 2 kleuren, met grotere blomen. Zijn deze meerkleurige viooltjes met kleinere bloemblaadjes in het najaar ook te koop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Antwoorden (6)

Nee, viooltjes bloeien alleen in het voorjaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is beslist niet waar, ik koop elk najaar vioooltjes, ze zijn nu alweer te koop.Ik zoek alleen die meerkleurige!
Rieneke1
12 jaar geleden
wel eens van winterviolen gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Violen bloeien 12 maanden per jaar, soms even wat minder in de winter.
Mijn oude violen zijn er net uit en de nieuwe zaailingen bloeien al weer.
Ja, ik heb elk najaar/winter meerkleurige kleine viooltjes! Vorig jaar heb ik ze deels bij Intratuin, deels bij de Praxis gekocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, bij de Praxis zag ik gisteren alleen die grotere, maar dan ga ik eens bij intratuin kijken. Ik vind deze zo mooi! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral die middelste! Overigens heb ik ze vorig jaar iets later in het najaar gekocht, in september, toen m'n geraniums er niet meer uitzagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, misschien is het nog iets te vroeg! Ik wacht gewoon tot ze die kleintjes weer hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk, ik krijg er ook weer zin in!
Sinds deze week bij de Praxis en binnenkort of spoedig bij ieder tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, violen zijn het hele jaar door te koop.
De kleinere bloemblaadjes dat zijn wilde violen.
Deze worden gewoon via de natuur verplaatst en gezaaid.
Die met de grotere bloem:
Violen kun je het hele jaar door kopen, winterviolen, lenteviolen.
Violen kun je het hele jaar bijna goed houden, maar dan moet je wel steeds de dode bloemen eruit halen.
Je hebt ook vaste planten in vioolvormen.
Zoals bosviolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is Viola tricolor, oftewel driekleurig viooltje.
Je kunt zaad kopen en in de lente zaaien, het plantje zelf kan pakweg 20 cm hoog worden )op sommige plekken iets hoger) en vrij breed worden (ook pakweg 20 cm). Als ie eenmaal op een goed plekje in de tuin staat, heb je kans dat ie zich uitzaait (de plant zelf is winterhard).
Hij bloeit in de zomer.
Als plant wordt ie vooral in de lente aangeboden, omdat hij in de winter geen sierwaarde voor de tuin heeft.
Wat je nu in de winkels ziet, zijn de winterviolen, die (kunnen) bloeien tot aan de lente en zo wat vrolijkheid geven in een seizoen dat niet al te kleurrijk is. Ook vaste planten, maar meestal is het lastig ze over te houden en kopen mensen ze elk jaar rond deze tijd opnieuw (en beschouwen ze dus als eenjarige).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, begrijp ik je goed dat volgens jou het driekleurige viooltje in het najaar niet te koop is?
Volgens Suzie2004 namelijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aam dat ze wel te koop zijn, want het zijn vaste plantjes. Ze kunnen bloeien tot oktober, maar meestal bieden tuincentra en dergelijke zulke planten aan het begin van de bloeiperiode aan.
Bij een kweker zul je ze vast en zeker kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik koop ze elk najaar als vervanging voor m'n geraniums op het balkon, en ze bloeien de hele winter door. Zelfs na weken sneeuw en vorst komen ze weer dapper te voorschijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dan zijn het andere. Ik vind die kleine leuker dan die grote, maar ik vond tot nu toe alleen die grote voor de herfst/winter. Ik zal eens gaan speuren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suzie2004 : ik hoop dat jij gelijk hebt, ik ga speuren!
Vanaf september zijn grote en deze kleine (bosviooltjes) zeker te koop. De endurio viool is wat later in het seizoen maar elk jaar is het voor en-najaar, violen tijd.