Kunnen de wortels van een fluweelboom de riolering aantasten?

Ik hoorde van iemand dat de wortels van een fluweelboom de riolering kunnen aantasten. Klopt dat? En zo ja, hoe kunnen we nagaan of onze boom een gevaar voor de riolering vormt? De boom heeft wel lange wortels, want overal komen nieuwe scheuten omhoog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Zijn de rioolbuizen van kunststof, dan zal er niets gebeuren, maar zijn ze nog van steen/ beton, dan is het mogelijk dat op plaatsen waar het lekt, de wortels naar binnen groeien en de buis verstoppen.
Maar dat kunnen wilgen, iepen en abelen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen hele oude huizen zouden buizen kunnen hebben van steen of beton, indien deze buizen lekken, kunnen er in principe alle soorten struiken en bomen met de wortels in de buizen terecht komen, zelf heb ik het een keer met een krulwilg gehad.
een Fluweelboom zorgt echt niet voor een extra risico, omdat de wortels erg ondiep blijven en de buizen meestal veel dieper zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Berken zijn beruchte rioolslopers. Ik heb dit jaar een riool van gresbuis laten vervangen door kunststof omdat een berk van de buren in de gresbuis wortelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker in een droog voorjaar/ zomer, dan gaat de berk het vocht opzoeken, dus naar binnen groeien.
ja dat kan, ook met kunststof buizen, mijn kunststof riolering is daardoor gesloopt.