Wil graag een perzik of abrikoos in mijn tuin planten welk ras?

Wil deze boom/struik graag in mijn tuin planten maar kan dit wel in ons kikkerlandje.En welk ras is dan geschikt voor mijn tuin in het hoge noorden.Moet vooral mooi bloeien in vroege voorjaar maar natuurlijk is een vrucht ook welkom.Heb hier een minikers staan die voor het eerst in 4 jaar een paar kersen gaf met een zeer rijke bloei in het voorjaar erg leuk en lekker.BVD mhofman

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

De perzik bloeit vrij vroeg in april, als er dan nachtvorst is raken de bloemen beschadigd. Zonde voor het oog, maar dan is er ook gen kans op vruchtzetting natuurlijk.
Dat is het grootste probleem, want hij is winterhard tot -17 (jonge boompjes wel beschermen, liefst een beetje beschut plaatsen bij bijvoorbeeld een zuidmuur, zorgen dat ze in de winter niet te natte grond hebben) en een gemiddelde zomer is goed genoeg om rijpe vruchten te krijgen.
Als je een perzik koopt, is die vaak geënt op een onderstam van een pruim of sleedoorn - dat zorgt voor mindere groei en sneller vruchtdragen.
'Fertile de Septembre' geeft roodvlezige perziken
'Reine de Vergers', 'Wassenberger' en 'Kernechter vom Vorgebirge' geven witvlezige perziken.

De abrikoos groeit over het algemeen veel harder, is ook gevoelig voor nachtvorst tijdens de bloei en voor 'natte voeten' in de winter. Ook voor de abrikoos geldt: beschut zetten tegen een zuidmuur, dan kan het prima vruchten opleveren.

Het snoeien is wel een precisiewerkje, maar dat moet je zelf maar even opzoeken als je besloten hebt welke van de twee het gaat worden.

Er bestaan ook dwergperziken en -abrikozen, en dwergboompjes met twee soorten fruit.
Dit bedrijf heeft ze, maar ze zijn op andere plekken ook te vinden:
http://www.bakker-hillegom.nl/product/dwergperzik-bonanza-/
http://www.bakker-hillegom.nl/product/dwergabrikoos/
http://www.bakker-hillegom.nl/product/duofruit-abrikoos-pruim/
Ze verkopen ook een abrikozenstruik waarvan ze zeggen dat ie niet gevoelig is voor vorst, maar daar twijfel ik aan: http://www.bakker-hillegom.nl/product/abrikoos/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aanrader' de japanse nectarine