Ik wil een haagbeuk halveren, qua hoogte. Hoe doe je zoiets en wanneer?

de hoofdtakken zijn zo dik dat je dat met een elec. heggeschaar niet meer kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
66.8K

Het beste antwoord

Volgens het snoeiforum van groeninfo kun je een heg meer dan halveren. Er wordt wel aangeraden te wachten op de winter, om verbranden te voorkomen. (zie bron 1)

Op Livios.be (zie bron 2) geven ze het volgende aan: "Beuk en haagbeuk zijn snelgroeiers die je het hele jaar door mag snoeien. Het bijwerken van een te hoge of te brede haag doe je liefst in februari of maart." Die aanduiding (februari, maart) heb ik op meer plaatsen gezien.
Op dezelfde website doen ze een advies over het te gebruiken gereedschap: "Voor de iets dikkere takken gebruik je een takkenschaar, voor de twijgjes een snoeischaar. Echt dikke takken kan je gemakkelijk verwijderen met een snoeizaag, boomzaag of kettingzaag. Denk in dat laatste geval wel aan je veiligheid."

Succes met je haag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een haagbeuk en de naam zegt het al, is een soort die zeer geschikt is voor een haag.
Deze haagbeuken kan je het hele jaar door snoeien, zijn de takken erg dik geworden dan maar met de zaag er is.
Het beste is daar een speciaal snoeizaagje voor te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een takkenknipper hebt, kun je die zeker gebruiken om de dikke stammen kort te knippen. Als je al een zaag hebt, kun je die ook inzetten.

Houdt er wel rekening mee dat de heb aan de bovenkant kaal zal zijn, het kan wel even duren voordat dat weer groen uitloopt. Volgend voorjaar zal het eerste blad er wel weer inkomen, maar voor het weer netjes dichtgroeit is er zo een heel seizoen voorbij.

Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schakel een goede hovenier in, dat scheelt je veel valpartijen, breuken en andere verwondingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige manier om dit goed te doen is met een kettingzaag. Indien je hier geen ervaring mee hebt kan je het beste iemand inhuren.

Wanneer is afhankelijk of je een haagbeuk of een beukenhaag hebt. Veel mensen halen deze namelijk nogal eens door elkaar. Een beukenhaag is in de winter bladvast terwijl de haagbeuk in de winter zijn bladeren verliest.
De haagbeuk kan éénmaal per jaar, rond de langste dag van het jaar (21 juni), gesnoeid worden. De beukenhaag het beste twee maal per jaar. De eerste keer na het uitlopen (meestal begin mei) en de tweede keer half juli.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel de beuk als de haagbeuk houden hun blad in de winter vast alleen als ze verder uit kunnen groeien verliezen ze allebei deze eigenschap.
Haagbeuk kan gesnoeid worden van juli tot en met september,het lijkt me het beste de haagbeuk niet tot de helft in te snoeien, doe dit gespreid,nu de 'helft van de helft' en volgend seizoen de andere helft,dit om te voorkomen dat de haagbeuk teveel is ingesnoeid en kapot gaat.