briggs and stratton motor(12,5PK) vliegwiel niet te verwijderen, grote 24mm moer is vastgelast op de krukas. weet iemand hoe je dat evt los krijgt?

Ik vermoed dat de vliegwiel spie op de krukas is afgebroken(hij vonkt op het verkeerde moment), maar om dat te bekijken en/of te vervangen moet dat vliegwiel en dus ook die grote moer eraf. Voor een slijptol is er geen ruimte btw.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Antwoorden (3)

De stand van het vliegwiel lijkt me niet van belang, hooguit kan het streepje verkeerd staan. Je kunt dan proefondervindelijk het goede moment vaststellen door een lampje over de contactpunten te plaatsen en de krukas langzaam te tornen. Op het moment dat je lampje gaat branden weet je dat daar je puntjes open gaan.
Het b.d.p. kan je bepalen door een schuifmaat door het bougiegat te steken. Je moet dan alleen weten hoeveel graden voor het b.d.p. de ontsteking moet plaatsvinden.
Als je dat weet kun je eventueel permanente merkjes aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er met een slijpschijf of slijptol niks te verdienen is dan kun je altijd nog proberen om met een kleine beitel de las open te kappen. Lukt dit dan zal de moer wel los te draaien zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je denkt dat de spie die het vliegwiel op de plek houdt gebroken is en de motor daardoor op het verkeerde moment vonkt, zou er speling moeten zitten in de wijze waarop vliegwiel op de as zit.

Dat kun je eenvoudig testen door aan het vliegwiel te wrikken. Je voelt dan snel genoeg of er zo veel speling in zit dat een gebroken spie een juist vermoeden kan zijn.

Als er voor een slijptol geen ruimte is kun je het misschien af met een dremel achtig machinetje met flexibele as.
't Is toch maar een las die door geslepen moet worden.