Waar bemest je het best je voortuintje mee?

Wat zijn de voor- en nadelen van kunstmestkorrels, van die dure zakken meststof bij het tuincentrum, paardenmest direct bij de manege vandaan, etc.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Biologische mest is heel iets anders dan kunstmest.
In kunstmest zitten alleen de mineralen in die er in gestopt zijn in de vorm van mineraalzouten.
Na langdurig gebruik van kunstmest ( Langer dan 6 a 7 jaar) gaat de bodemstructuur erg achteruit.
Het hele ecosysteem wordt verstoort.
Bepaalde planten vertonen gebrekziekte, te zien aan het geel of wit verkleuren van het blad.
De grond wordt steeds vaster en er komt vaak mosvorming voor.
Veel mineraalzouten (kunstmest) komen uitendelijk in het grondwater.
Het resultaat van kunstmest strooien wordt steeds minder.
Planten krijgen steeds vaker last van schimmels en luis.
Bloemen worden minder stevig en vallen snel om.

Natuurmest/organische mest zitten behalve de gangbare meststoffen ook andere meststoffen en ook nog sporen elementen, deze mest is dus veel completer en aanzienlijk beter voor de planten en de bodem.
Tevens activeren ze het bacterieleven in de grond en andere bodeminsecten, waardoor de bodemstructuur alleen maar beter wordt.
Planten worden steviger en minder vaak ziek.
De werking van biologische mest is veel langer en het gevaar van overbemesting (verbranding) is veel kleiner.
Culterra is een van de beste soorten organische mest.
in de meeste org. mest zit kippenmest en bloed en beendermeel, als dat er in zit heb je en goede org. mest.
De slechtste organische mest is gedroogde koemest, na jaren lang proeven met div. soorten mest kwam deze er als slechtste uit.
Paardenmest is vanwegen zijn samenstelling voor veel planten minder geschikt.
Je hebt tevens heel veel nodig omdat het veel water bevat.
Een zak goede organische mest van een tuincentrum lijkt wel duur , maar je kan er heel wat mee bemesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kippemest is bij verre de beste meststof per kg. Dit omdat de kippen veel stikstof eten en uitwerpen. Verder zitten er veel mineralen in.

Voor mijn tuin gebruik ik compost welke jaarlijks bijgevuld wordt met koemest en een jaartje gezamelijk doorrot voor het als compost/mest de tuin in gaat. Hoog organisch gehalte (Houdt vopcht vast & stimuleerd bodemleven) en veel stikstof (Meest limiterende stof bij groei na CO2)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gewone organische (merkloze à €11,97 per 25 kg) kom je al heel ver. Werkt 3 tot 4 maanden, daar waar de kunstmest maar 1 maand werkt. Organisch werkt ook meer gelijdelijker. De verhouding (bij mijn werk) is NPK 10-4-6.

P.S. de 25kg NPK 12-10-18 is €17,85.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het beste is ouderwetse koemest,zoals die er vroeger was,als er nog ergens een boerderij staat bij je in de buurt ,kun je het daar eens proberen.