Pruimenboom ziek? Wat kan ik er aan doen?

Ik heb elk jaar het zelfde probleem met m'n pruimenboom. In de lente staat de boom mooi in bloei zoals jullie kunnen zien. (in de winter iets minder ;-) Zodra het blad aan de boom komt komen er ook kleine webjes op de takken.naarmate de lente vorderd komen er wat lijkt op kleine coconnetjes in de webjes en dat worden dan weer kleine donkere wormpjes. Volgens mij tasten ze vooral het blad aan en niet het fruit !. Er komen praktisch geen pruim(pjes) in de boom sinds die wormpjes in de boom zitten. Het blad ziet er in het begin van de zomer nog mooi uit, maar dat wordt steeds minder. Opeen gegeven moment is het blad op de meeste takken verschompeld en er zitten gaatjes in. Ik neem aan dat het aangevreten is door de wormpjes.
Ik heb al veel op het internet gezocht naar dit probleem, maar vind vooral het 'probleem' met de witte wormpjes en dat is toch echt iets anders.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik hiertegen kan doen. Het is echt een plaag.

MVG

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Het beste antwoord

Het lijkt er op dat door de klimaatverandering de laatste jaren de winters natter worden. Dit heeft in de winter grote gevolgen voor de grondstructuur. Deze word vaster en klef, bevat te weinig zuurstof en gaat bederven vaak zelfs stinken. Er ontstaan in de grond giftige gassen die de wortels aantasten. Wortels gaan rotten en er ontstaat nog meer gas en noch minder zuurstof.Omdat de boom swinters geen blad heeft en dus ook geen energie nodig heeft, gebeurd er niets. In het voorjaar staat de boom keurig in bloei ,niets aan de hand. Daarna moet de boom gaan groeien,vruchten maken,blad en nieuwe takken vormen. Dat betekend dat de vraag naar energie alsmaar toeneemt. Dan gaat het mis! De zieke wortels kunnen de vraag niet meer aan. De natuurlijke weerstand van de boom verzwakt en de boom wordt ziek. Vaak krullen de bladeren om van de bladluizen er komen schimmels zoals meeldauw en loodglans er kan spint in komen ( spinsel) En allerlei soorten rupsen . De boom ziet er niet meer uit!!! Wat is er noch meer slecht voor een pruimenboom ? Netjes schoongeharkte grond -Stooien van kunstmest -chemische onkruidbestrijding . Wat is goed voor de pruim ? Grond draineren-grond los woelen - ieder jaar kalk strooien- alleen organische mest gebruiken de boom optijd snoeien {in de zomer !!} of een drogere plaats zoeken voor een pruimenboom. Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beste nigtmar3. Een pruimenboom is vaak een lastig ding. Vaak gaat de groei na10 a15 jaar er uit. Omdat de grond uitgeput raakt en er ook vaak geen kalk en mest gegeven word. Als men dan in de ZOMER gaat snoeien komt er weer wat groei terug. Het wel of geen vruchten na het snoeien is ook afhankelijk van de soort en van voldoende KRUISBESTUIVING .Dat is dan weer afhankelijk van andere pruimenbomen in de buurt Die dan ook nog gelijk moeten bloeien. Ook kan de bloesem bevriezen zoals vorig voorjaar, ook dan weinig of geen pruimen. groeten.