Hoe kan ik mijn zaadjes van mijn prinsessenboontjes behandelen zodat ik ze volgend jaar kan gebruiken voor nieuwe boontjes van te maken ?

We hadden dit jaar prinsessenboontjes geplant in onze tuin met een zakje zaad voor boontjes van de winkel . Nu zijn onze boontjes uitgekomen en ben ik al aan het denken voor volgend jaar . Hoe kan ik de zaadjes behandelen zodat ze niet rotten en dat ik ze volgend jaar weer kan gebruiken voor verse boontjes . Ik wil graag een zo goedkoop mogelijke oplossing en geen behandelingen met pesticiden want ik wil ze verkopen als bio boontjes . Kan iemand me nog hierover raad geven ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Dan zul je eerst moeten wachten tot er bonen aanzitten.
Laat ze iets groter worden,dan dat je ze normaal plukt.

Haal als ze goed zijn ,,de hele pol met bonen uit de grond.
Laat deze drogen.
Het beste door ze omgekeerd met een touwtje op te hangen,in in droge ruimte of onder een afdak.

Ze mogen niet meer nat worden.
Na verloop van tijd als ze helemaal droog zijn ,kun je ze dorsen.
Uit de schil kloppen.
De bonen in een droge ruimte bewaren,voor het volgende jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie , ik hoop dat het lukt en dat ik er wat kan aan verdienen ;)
Precies als eef het heeft geschreven doe ik het ook elke jaar.
Ook met Tuinbonen,Mais ec.
Courgette laat je een groot worden en haalt de pitten uit,
maak ze schoon en droog ze op een doek.
Het zelfte doe je met pompoen.