Een vijgenboom snoeien om deze te transporteren: tot hoever kun je terugsnoeien en kan dat al in september?

ik heb ooit als klein stekje een vijgenboom meegenomen uit Frankrijk. Deze is uitgegroeid tot een p4rachtige struik, met eetbare vruchten. Inmiddels heb ik en huis is Frankrijk, met tuin en wil de vijg daar planten. Maar hoe pak ik dat het beste aan? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Antwoorden (3)

knip zeker de helft van de takken er af, hierna alle bladeren.
Houdt de wortels vochtig tijdens het vervoer en plant hem zo snel mogelijk weer in de Franse grond.
Nog voor de winter zal hij een klein beetje nieuw blad vormen.
Zo lukt het bijna altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is de struik al erg groot, knip dan twee derde er af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vijgenboom snoei je bij voorkeur tijdens de rustperiode. Deze periode loopt in ons klimaat van november tot februari. Het sap van vijgen kan irriteren op de huid dus pas hiervoor op. Ook in de zomer kun je overigens prima snoeien wanneer er takken in de weg zitten. Dat kan zeker gebeuren want de vijgenboom is een snelle groeier. Een vijg heeft eigenlijk niet meer nodig dan wat uitdun snoei. Zijtakken worden vanzelf gevormd. Snoei alle takken die niet gelijk met de muur lopen tot aan de stam terug. Alleen takken die langs de muur lopen, blijven dus behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is belangrijk om zo weinig mogelijk wortels te beschadigen. is de vijg nog in struik vorm dan zijn de wortels ook nog niet groot en kan je hem in een keer in het voorjaar uitssteken en verplanten. maak wel een zo groot mogelijk kluit en neem eventueel extra grond van de stand plaats mee.

is hij al groter, en heeft een stam van > 5cm dan is het verstandig om de wortels rond te steken dit doe je in het vroege najaar , je steekt dan de grotere wortels door. verder doe je niet tot het voorjaar.

Nu de grote wortels al in het najaar zijn doorgehakt hoef je nu in het voorjaar alleen maar de haarwortels door te steken en krijg je zo ook een mooie kluit

Zorg wel als je de vijg op een open aanhanger vervoerd je de kluit in een zak doet, dit mbt uitdrogen door de wind

snoeien is per soort vijg verschillend. hij kan zowel op het oude en op het nieuwe hout vruchten dragen.
bij verplanting vormsnoei.
Bronnen: