Kan ik deze tak van mijn druivenplant afhalen zonder problemen?

Mijn druivenplant staat ongeveer een half jaar in de grond en groeit als kool. Ik begeleid de 'hoofd tak' nu langs de schutting de bocht om.

Beneden aan bij de plant groeit een zijtak (zie foto - tak met rode pijl erboven). Deze tak wil ik graag weghalen.

Kan dit zomaar? Hoe het beste te knippen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zijtak daar komt de druif aan enals je het eerste trosje laat zitten en je snoeit de rest is dat geen probleem als je voorbij het trosje maar een blad laat groeienv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komen er helemaal geen trossen druiven aan een druivenplant in het eerste jaar. De vraag is dus: kan het kwaad om de tak eraf te halen (mede omdat het een jonge plant is)

Het beste antwoord

Een druif kun je het gehele groeiseizoen snoeien, behalve in het vroege voorjaar wanneer de knoppen gaat uitlopen. Blijf wel steeds zuinig op de hoofdstam en snoei alleen maar gedeelten van de zijscheuten. Als de ranken trossen gaan vormen kun je het beste na iedere tweede tros de rank afknippen. Zo krijg je de mooiste druiventrossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij hebben een hele bedekte schutting (4 meter lengte)met blauwe en witte druiven en wij knippen er gewoon af wat we eraf willen hebben met een huis-tuin-en-keuken schaar. Er zullen uiteraard andere manieren zijn, maar bij ons werkt het. Wij houden de plant altijd een beetje in "bedwang" en het resultaat zijn hele grote trossen met hele grote druiven.
Zodra alle druiven er van het najaar af zijn knippen wij alle uitlopers eraf en in het voorjaar hebben wij weer een enorme uitloop. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu niet het juiste moment om te snoeien. De sapstromen zijn nu maximaal en als je een tak afknipt blijft het wekenlang 'bloeden'. In de herfst, als de groei helemaal stil staat, kan je gewoon snoeien wat je wil.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm. Ik snoei ook gewoon wat ik eraf wil hebben. Heb mijn druivelaar nog nooit zien bloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkomen fout antwoord, de sapstroom is er wel, maar de druk van de sapstroom is aan het eind van de winter en het begin van het voorjaar het grootste, juist nu kan / moet je druiven snoeien!
De uitlopers kunt u altijd eraf halen, dit is zelfs naar mijn mening beter voor de takken die u wilt behouden. Deze zullen dan sneller en beter groeien.