Wat is giftig van de taxus de besjes of de naalden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Antwoorden (3)

De Encarta zegt er het volgende van:

De naalden en zaden bevatten het zeer giftige alkaloïde taxine (vergiftiging leidt na 1 of 2 uur o.m. tot delirium, kortademigheid en krampen); de arillus is niet giftig. T. baccata kan veel schaduw verdragen, meer dan enige andere naaldhoutsoort. De variëteiten lopen, na afhakken, weer krachtig uit; ook besnoeien kunnen zij goed verdragen.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)

Toegevoegd na 54 seconden:
arillus = zaadrok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle groene delen van de taxus bevatten taxatine en deze stof is giftig en word o.a. gebruikt voor het maken van medicijnen tegen kanker,de rode bessen zijn eetbaar(ik vind ze lekker) maar de pit daarentegen bevat weer een hoge concentratie taxatine.

Toegevoegd na 1 uur:
de stof moet zijn baccatine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
een giftige stof die gebruikt wordt voor het maken van medicijnen?
kan je daar wat meer over zeggen?
bron zou fijn zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel medicijnen worden gemaakt van stoffen die in de natuur gevonden worden of die door de farmacuetische industrie nagemaakt worden met dezelfde samenstelling als die uit planten en of dieren.bij veel latijnse namen van planten kkun je dan ook terugvinden dat ze daarvoor gebruikt werden zoals de toevoeging officinalis in valeriana officinalis (valeriaan) of digitalis purpurea vingerhoedskruid waarvan het hartritmemedicijn digitalis wordt gemaakt over de medicijnen die van taxus baccata gemaakt worden kun je iets lezen in de volgende link
www.agripress.be/start/artikel/109677/nl
overigeens hed ik de naam van de stof fout dit moet zijn baccatine.
Rieneke1
14 jaar geleden
interessant, bedankt en +1
Alles moet je een keer in je leven gedaan hebben, dus heb ik de eetbare bes van de taxus opgegeten en het pitje doorgebeten,want ja je hoeft ook alles niet te geloven.
Het besje is heerlijk, maar als je de pit doorbijt krijg je een onwaarschijnlijke viese en bittere smaak in je mond, dat je dat dus nooit meer vergeet.
Het besje is een schijnvrucht, het vruchtvlees zit buiten de pit en bevat veel vit. c
De rest van de Taxus is zeer giftig en hebben al heel wat paarden het leven gekost.
Leuk om te weten, een taxus kan wel 3000 jaar oud worden.
Hij wordt ook wel venijnboom genoemd.