Wat geeft een dichte makkelijk te snoeien heg, hoogte min. 180cm. Ik wil een groene wand die ik als een blok kan snoeien (groen in de winter)?

Toegevoegd na 2 minuten:
Coniferen ja, maar welke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terug | Home Tuin en Terras Bomen en Struiken Advertentienummer: 269665897

Het beste antwoord

Hoe breed mag de heg zijn? Veel coniferen worden nogal breed...

Liguster is een goede mogelijkheid. Moet je wel meerdere keren per jaar snoeien, maar groeit snel, is groenblijvend, en makkelijk te snoeien: gewoon niet kijken en snoeien maar, op de plek waar jij het wilt.

Wel eens per jaar naast de ligusterheg over de hele lengte een spa in de grond steken, om de horizontale wortels af te kappen. Zo dwing je de liguster vertikaal te wortelen. Doe je dat niet, dan wordt je hele tuin een draadwerk van ligusterwortel.

Je kunt ook aan klimop denken. Dat staat tussen onze linkerburen en ons. We hebben een stalen hekwerk (weet niet hoe dat heet, allemaal vakjes van 10 x 10 cm², gemaakt van staaldraad neergezet, met hardhouten palen. Daar klimop tegenaan laten groeien.

In het begin staken de buren alle klimopuitlopers terug het gaaswerk in, richting onze kant. Wij staken alle uitlopers terug het gaaswerk in, richting de buren.

Na een jaar was de onderste meter helemaal dicht, de bovenste meter gedeeltelijk. In het tweede jaar groeide ook de bovenste meter helemaal dicht.

Dat is de basis: een altijd groene, dichte klimopwand, heel smal.

Tussen die klimop door groeien nu clematis, klimmende winde, tomaten en druiven. Bloemen en vruchten dus. Je kunt naar hartenlust variëren.

Toegevoegd na 1 uur:
Oh ja, klimop is onderhoudsarm. In het begin moesten de buren en wij nog "vlechten", maar dat was best leuk. Daarna gewoon af en toe snoeien met de snoeischaar. Niet nauwkeurig, gewoon alles weghalen wat teveel uitsteekt. Zo kun je zelf bepalen of de klimop strak moet blijven, of een beetje warrig mag worden.

Ook botweg afrukken schaadt de plant niet. Klimop kan overal tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zer goed antwoord ,je kunt er ook nog kiwi bijplanten nog meer vruchten
Ivana
14 jaar geleden
Ja dat is een duimpje waard en een heel fijne oplossing. Ik heb hier bij mijn antwoord niet aan gedacht, terwijl wij het zelf ook tussen ons en de buren hebben.
Twee maal per jaar haalt mijn echtgenoot de snoeischaar er langs. Als het aangroeit in het voorjaar komen er allemaal prachtige frisse uitlopers aan.
Het laten ingroeien van allerlei leuke planten zoals je noemde, is bij ons niet gelukt, maar dat kan aan de zonnnestand liggen.
Ander voordeel is, dat de heg nauwelijks breedte inneemt. Zo breed zijn de Hollandse tuinen niet. Dus ook dat is een voordeel ten opzichte van b.v. een coniferenhaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Klimop eenmaal een jaar of 5 is dan gaat hij echt woekeren en klimt en kruipt overal doorheen, plus dat hij oeveral waar hij de grond raakt gaat wortelen.
Komt er ooit een echte strenge winter dan is er ook veel vorst schade, zeker als hij op de wind staat.
Voordeel is wel dat hij in de zon en de schaduw kan groeien.

Andere antwoorden (5)

coniferen

Toegevoegd na 1 minuut:
en grappig genoeg zag ik daar net op marktplaats een melding van dat je die zo kon komen ophalen
2 meter hoog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.marktplaats.nl/
Terug | Home Tuin en Terras Bomen en Struiken Advertentienummer: 269665897
de meest gebruikte coniferen haag is de lelandi die blijft in de winter ook groen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste haagplanten zijn Hulst, Taxus en Cotoneasters simonsii. Het fijne hiervan is, dat ze maar een maal per jaar hoeven geknipt te worden.
Hagen van coniferen zijn ook groenblijvend, maar ze zijn vaak donker en vrij somber. Nu worden echter ook lichtere coniferen gekweekt:Cupressocyparis leylandii. Dit is waarschijnlijk de snelstgroeiende, 75-90 cm per jaar.
Ivana
14 jaar geleden
De reuzen levensboom is een weinig gebruikte conifeer voor hagen
100 % winterhard en wintergroen.
Deze Thuya soort is een matige groeier en kan goed tegen wind en tocht.
Een maal per jaar snoeien is voldoende,
Hij groeit op zure en kalkrijke grond, zelfs op de zeeuwse klei.
Doordat hij niet zo hard groeit, gaat hij erg lang mee.

De conifeer Leylandii is ook erg sterk, maar een wilde groeier, dus meer onderhoud en minder duurzaam.
Tevens wordt hij nog al eens bruin in een droge zomer.
Wel goedkoop in aanschaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch kiezen voor buxus denk ik. Groeit mooi vol, vrij snel maar niet te snel en eenvoudig te snoeien. Natuurlijk kun je er ook heftig mee beeldhouwen, maar een mooie gladgeschoren haag is zeker een goeie mogelijkheid. Vooral de groenblijvende soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Ze wil graag een haag van 180 cm hoog. Dat lijkt me met een buxus of een eeuw duren, of een zeer dure aangelegenheid als je volwassen planten koopt. Of heb ik het mis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buxus groeit 15 cm per jaar, die is over 10 jaar nog steeds geen 1.80 cm.
Staat hij op de wind en felle zon duurt het nog veel langer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, goedkoop is het inderdaad niet, maar goedkoop is in mijn ervaring zeker hier duurkoop. En je wilt toch ook niet elke week gaan snoeien ; een bamboehaag bijvoorbeeld is maar één jaar leuk......
Je kunt natuurlijk altijd nog kiezen voor een schutting. Maar ik hou van mooi en duurzaam en onderhoudsvrij, vandaar mijn keus voor buxus (die ik overigens niet zo strak scheer, dat vind ik weer onnatuurlijk). Maar hard groeien doet het niet nee, al kan het met gemak meer dan twee meter hoog worden. Dus als het goedkoop moet (maar dat staat niet in de vraag) is het niet de eerste keus OF een kwestie van lange adem. (Mijn buxusjes waren 5 voor een euro in een heel klein potje, en vullen inmiddels een groot deel van de tuin).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen wat kan je toch krom praten, buxus is ongeschikt om even een haag te maken van 1.80 m.
Heb je katers in je tuin dan piesen ze er tegen en worden ze bruin en je gaat toch geen 10 tot 12 jaar wachten tot ze hoog genoeg zijn?
Een bamboe haag is maar een jaar leuk?
Waar heb je het over?
Laat zulke vragen gewoon schieten, andere vragen genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Ik reed vroeger elke dag langs een schitterende buxushaag waar ik met geen mogelijkheid overheen kon kijken, minimaal twee meter hoog; als ik weer in de buurt ben zal ik er eens aan proberen te denken een foto te maken.
Sorry, Ed, ik weet dat jij expert bent op dit gebied, maar persoonlijk zie ik liever een langzamer groeiende prachtige haag dan een rijtje coniferen ; dat mag toch ? Trouwens, die zien er aan de onderkant ook niet allemaal even apetijtelijk uit. En bamboe is maar één jaar leuk, weet ik uit ervaring. Daarna snoei je je helemaal de pleuris, want het is gewoon gras.
Enals je snel wilt, kun je altijd nog een leuke schutting plaatsen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurt 2 a3 jaar voordat de bamboe een beetje gaat groeien en pas vanaf het 5 de jaar moet je met snoeien beginnen, waarschijnlijk heb je het over een Miscanthus, dat is gras geen bamboe.
Een haag van buxus is erg mooi en duurzaam, maar het duurt gewoon veel te lang.
Zeker als je met stekjes gaat beginnen van 5 voor een euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OF geduld, OF een hele smak geld, dat ben ik met je eens.