Hoe start een spin het maken van zijn web?

Er loopt een spinneweb vanaf ons balkon naar een boom, 2meter verderop - hemelsbreed. Maar dat eerste draadje, is die spin nou helemaal vanaf het topje van de boom, via de grond, langs de muur naar het balkon gelopen?! Lijkt me een tocht van 3 dagen. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Hij zit op het balkon, maakt een klein beetje draad en plakt dat stevig vast aan het balkon. Dan komt het grote moment... tromgeroffel (virtueel)... De spin bereidt zich voor, hij wiebelt heen en weer op zijn acht poten om warm te worden. Als hij er helemaal klaar voor is, buigen zijn poten zich zover ze maar buigen kunnen. De spin staat zo gespannen als een strakke veer. Op het juiste moment strekt hij zijn acht poten met een nog niet eerder vertoonde explosiviteit. Met een fluitend geluid vanwege de enorme snelheid suist de spin door de lucht, recht op de boom af. Onderwijl produceert hij natuurlijk in sneltreinvaart spinnendraad. De spin suist dus door de lucht. Zó snel, dat hij serieus gevaar loopt, tegen de boom te pletter te slaan. Hoe zou onze spin zo'n noodlottig einde vermijden? Slim als hij is, stopt de spin exact op het juiste moment met het produceren van spinnendraad. De spin vliegt door, maar er wordt geen nieuw spinnendraad meer gemaakt. Gelukkig is spinnendraad enorm rekbaar. De spin is nu feitelijk aan het bungeespringen. De draad die hij tijdens het eerste deel van zijn sprong heeft gemaakt, rekt uit, en trekt geleidelijk aan sterker en sterker aan onze spin. Daardoor neemt de enorme snelheid van de spin heel geleidelijk af. Het resultaat is dat de spin vlák voor de boom tot stilstand komt. Precies op dat moment strekt hij zijn pootjes uit, en klemt hij zich stevig vast aan de boom. Nu begint hij weer spinnendraad te produceren, zodat de draad niet meer zo hard aan zijn achterlijf trekt. Als hij genoeg draad heeft bijgesponnen om de juiste treksterkte te hebben, maakt hij het draad aan de boom vast.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je wel eens donkerbruine tot zwarte vlekken aan de buitenkant van je balkon gezien? Dat zijn spinnen die de afstand tot de boom niet goed hebben ingeschat. Ze stopten tijdens de sprong te vroeg met het maken van spinnendraad. Daardoor haalden ze de boom nét niet. Op luttele millimeters afstand van de boom was hun bungeedraad maximaal uitgerekt. Daarna werden ze door hun draad teruggetrokken. Met steeds toenemende snelheid suisden ze terug naar het balkon waar ze vandaan kwamen. Niets kon hun snelheid nog remmen. Het einde was snel en pijnloos.
Pieter2011
12 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/brengt-spin-draad-overkant.12537

Het beste antwoord

Het moeilijkste gedeelte van de constructie is de eerste constructiedraad. Dit is een stevige horizontale draad waaraan het web komt te hangen. Hoe krijgt een spin het voor elkaar om tussen twee takken een draad te spannen. Maakt zij de draad ergens vast en loopt zij, de draad achter zich afrollend, naar een andere plek en trekt de draad aldaar weer strak? De oplossing is eenvoudiger. De spin maakt gebruik van de luchtstroming en geluk.

onze kruisspin, laat een dunne kleverige draad met de wind meevoeren, deze steeds langer makend. Als de draad ergens aan blijft plakken loopt zij er voorzichtig over de draad naar de andere kant onderwijl de draad versterkend met meer niet kleverig draad. Dit proces wordt herhaald tot de draad stevig genoeg is.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, hij weeft een draad, en wacht tot de wind die naar een plaats blaast van waaruit hij verder kan
12 jaar geleden
Hij begint met het 1e draadje en hij maakt elk draadje groter. Zo onstaat een spinnenweb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze film kun je zien hoe een spin een web bouwt