Welk ongedierte eet onze moestuinplanten op?

Zowel de basilicum, doperwten en peper planten hebben aangegeten bladeren. en nog belangrijker, wat kunnen we ertegen doen (zonder bestrijdingsmiddelen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Het ziet er helemaal naar uit dat je last hebt van slakken, bijna zeker zitten ze onder de houten rand aan de binnenkant van de bakken.
Slakken laten vaak een zilverachtig spoor achter.
Dat glimt in de zon.
Van Ecostijl is er een niet giftig slakkenmiddel.
En anders wegvangen, vooral na regen zo tegen donker komen ze te voorschijn.
Kopje met bier ingraven, dat lusten ze graag en kunnen er niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heet zouden slakken kunnen zijn. Kijk vanavond als het donker is , met een zaklantaarn. Als het slakken zijn zie je ze danwel
12 jaar geleden
Dat zijn vrijwel zeker slakken. Als het van die huisjesslakken zijn is het nog vrij eenvoudig ze handmatig te verwijderen (bijv na een regenbui lopen ze meestal vrij rond). Zijn het naaktslakken zoek je je rot want die zijn vaak kleiner en minder opvallend.

Wat een beetje helpt is zo'n dikke laag van die "cacao doppen", koop je bij een tuincentrum in een enorme zak. Daar houden ze niet van als ze eroverheen moeten glijden, is te scherp. zie ook de link
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naaktslakken zijn niet per definitie kleiner, maar veel nachtelijker en zitten soms ook in de grond - dus lastiger te pakken te krijgen :/
amigo
12 jaar geleden
hippo daar heb je eigenlijk helemaal gelijk in en ik kan het weten, in de tuin heb ik vaak de wat kleinere exemplaren, de grote (tot bijna 10 cm lang (uitgerekt)) lopen tot mijn grote ergernis 's nachts in mijn WOONKAMER
Bij tuincentra verkopen ze ook 'koperband'. Ze hebben het als ringen die je om potten kunt schuiven, maar ook als tape waarmee je de randen van je bakken kunt beplakken.
Let wel op: eitjes die al in de grond zitten, komen gewoon uit!

Toegevoegd na 26 seconden:
Dat koperband helpt dus tegen slakken, voor de duidelijkheid.