Waarom bloeit mijn blauwe regen na 6 jaar nog steeds niet?

Mijn blauwe regen staat in de zon/halfschaduw en is destijds nieuw uit de pot geplant. Hij groeit elk jaar als kool, maar bloeien? Ho maar....Wat kan hiervan de oorzaak zijn en wat is er aan te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.6K

Het beste antwoord

Ik vermoed het volgende: hij is begonnen als zaailing. Die bloeien vaak slecht of helemaal niet.
Als je een wisteria aanschaft, kun je het beste een een gestekte of geënte plant kopen. Al kan zelfs een geënte blauweregen het wat de bloei betreft laten afweten. Want gaat die dood, dan neemt de onderstam het over; en dan wordt het zo'n gezaaide plant die pas na jaren bloeit met weinig bloemen. Of helemaal niet.

Als je zeker wilt zijn dat je wisteria zal bloeien na aanschaf moet je hem bloeiend kopen.
Als hij na drie jaar nog nooit gebloeid heeft is het vrijwel uitgesloten dat hij dat ooit nog gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal ze maar verwijderen en nieuwe kopen. Dat lijkt me het beste...

Andere antwoorden (6)

Meestal wanneer een Blauwe Regen veel groeit bloeit ie weinig. Misschien kun je wat mest halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een heel vervelend verschijnsel van de blauwe regen.
Er zijn soorten in de handel die gewoon slecht of helemaal niet/ nauwelijks bloeien.
Ook is er een rechts en een links draaiende soort.
Kijk eens welke jij hebt?

Toegevoegd na 1 uur:
Zie verder bij antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een blauwe regen die nooit bloeit, en heb diezelfde vraag hier ook eens gesteld.

Er schijnen linksdraaiende en rechtsdraaiende blauwe regens te zijn. En de 1 bloeit wel en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blauwe regen is de verzamelnaam voor een aantal soorten van Wisteria. (Ah, dat verklaart de straatnaam Wisteria Lane!). Het is geen moeilijke plant. Wat zon en een lichte, humusrijke grond die voldoende vochtig is, zorgen voor een flinke groei en bloei. Wisteria's leven lang en hebben zelden verjongingssnoei nodig. Is dat op een gegeven moment wel nodig, dan duurt het jaren voordat er weer bloemen verschijnen.
De bloei kan bevorderd worden door de zijscheuten af te knippen op 2 à 3 bladknoppen vanaf de hoofdgesteltak. Daardoor wordt de aanleg van bloemsporen opgewekt. De bladknoppen van de blauwe regen zijn lang en spits; bloemknoppen zijn dik en bolrond.
Amadea
12 jaar geleden
Snoei je hem elke herfst wel flink bij? Ik heb er jarenlang eentje gehad, een heel oude, en die bloeide schitterend. Elke herfst knipte ik hem helemaal terug, alleen de dikke stam + dikke takken liet ik zitten. In het voorjaar begon ie eerst als kool te groeien, en daarna was ie dan altijd de hele zomer volop in bloei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dat is precies onze methode en hij bloeit uitzinnig! plusje..
Ik heb ook zo’n ding na 6 jaar geen enkele bloem
Afgevoerd naar het containerpark
Nooit meer