Ik heb nu al 3 jaar een grote plastic container, bedoeld om tuinafval te composteren. Het is me echter nog nooit gelukt.

Het lukt mij niet om uit de container fatsoenlijke compost te krijgen. Alles is steeds veel te nat en schimmelt. Ik heb er al dozen van dat composteerspul opgegooid, maar dat helpt ook niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (6)

Composteren gaat het beste als je het in laagjes doet. Dus een laage vochtig spul (bladeren, gras) en dan een laagje luchtig, droog spul (stro). Ook regelmatig omscheppen/beluchten bevordert het composteren.
bamibal
12 jaar geleden
Hm.. Te nat kan als oorzaak hebben: Er kan wel vocht in (inregenen bv) en er niet uit (De bak is van onderen dicht oid) danwel: Je stort er veel erg nat materiaal in (Gras) en weinig structureel materiaal (takken ed). WEen goede composter is vochtig, maar niet kletsnat. Heeft openingen naar de buitenwereld om zuurstof in de bak te laten. En geeft aan de onderkant toegang voor wormen en andere insecten. Een compostbak op een betonnen plaat zal meer moeite hebben op gang te komen dan een bak op de volle grond.

Meer over composteren: http://tuinhoekje.nl/uncategorized/compost-maken/.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Composteren is een natuurlijk proces waarbij organisch materiaal door micro-organismen ( zoals bv. bacteriën, schimmels, mijten, springstaarten,
pissebedden, compostwormen...) onder gecontroleerde omstandigheden wordt afgebroken tot een eindproduct, namelijk compost.
Composteren is dus eigenlijk een versnelde vorm van het natuurlijk verteringsproces.

Veel werk vraagt dit thuiscomposteren echter niet. Hierna volgen 6 nuttige tips die duidelijk zullen maken dat er niet veel nodig is om goede compost te kunnen maken

-Start in het voorjaar. Doe dit niet bij vriesweer, want dan kan het afbraakproces stilvallen
-Gebruik zoveel mogelijk vers keuken-en tuinafval en vermeng het met het reeds aanwezige materiaal, om uitdrogen te vermijden.
-Voeg geen te grof materiaal toe maar knip de stengels van bloemen of planten in korte stukjes, anders kunnen de micro-organismen niet goed werken.
-Meng goed: de micro-organismen (bacteriën, schimmels, ...) en de kleine beestjes (compostwormen) die voor de afbraak zorgen hebben voedsel, lucht en water nodig. Goed composteren betekent dus vooral goed mengen.
-Let op voor grote hoeveelheden! Grote hoeveelheden gras of bladeren kun je gerust in je tuin gebruiken tussen bomen en struiken. Zo ontstaat een ‘mulchlaag’ (deklaag) die de groei van onkruid tegenhoudt.
-Belucht de compost, want dit bevordert het composteringsproces. Beluchten kan met de beluchtingsstok.

Wat kan er zoal in een compostbak, - hoop of -bak en wat niet?
De micro-organismen kunnen niet van om het even wat compost maken. Gooi daarom vooral dingen bij uw compost die goed composteerbaar zijn:

-aardappelschillen
-schillen van citrus- of andere vruchten
-groenteresten
-eierschalen
-doppen van noten
-theebladeren en -zakjes
-koffiedik en -filters
-keukenrolpapier
-versnipperd snoeihout en haagscheersel
-grasmaaisel, bladeren
-onkruid en resten uit groente- en siertuin

Wat gooi je er best niet in:
-beenderen, visgraten en dierlijk afval
-aarde en zand
-saus, vet, ollie
-houtskool en as
-brood
-bereide etensresten
-mosselschelpen
-charcuterie
-gebakken vlees
-kaasresten
-gekookte groenten
-pasta
-kattenbakvulling
-vogelkooikorrels

Links:
www.vlaco.be
www.limburg.net (http://www.limburg.net/composteren.php?menu=4)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel keukenrolpapier maar geen brood? Toch nog wat geleerd vandaag!
+
Het goed werken van een compost hoop/ bak is afhankelijk van de zuurstof en vocht.
Een plastic container of compostvat, lijkt heel mooi, maar is eigenlijk niets!
Sla 4 paaltjes in een vierkant in de grond, span er gaas om heen en gooi je tuin en groente afval er in.
Zonder extra kalk en/ of compostmaker, zal alle snel verteren
Er kan van alle kanten lucht, dus zuurstof in het rottende materiaal komen, maar ook wormen, pissebedden, enz
Een plastic container heeft dit alles nauwelijks, dus zal het niet werken
.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leeg maken, takken onderin. Zijn er wel gaten onderin. Wat voor vat gebruik je? Of nog beter een foto van je vat! Doe er wat verse compost bij na het vat opnieuw gevuld te hebben. O ja geen gras maaisel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gras kan wel, maar alleen in dunne laagjes, niet in 1 keer alle gras van een compleet gazon erin mikken.
Ik heb ook een container waar dit niet werkt.Heb er een jaar geleden een mierennest ingedaan,kwam ik tegen in de tuin.Deze beestjes zijn nu bezig om mijn tuinafval op te ruimen.Wel doe ik er zo nu en dan wat tuingrond bij.Zal wel even duren voordat alles verteerd is maar ja zonder lukt helemaal niet.