Wij hebben thuis een druiven boom en er zitten kleine trosjes aan maar elk jaar worden ze niet paars dus niet groter dan een CM, hoe doe je dat goed?

Hoe kan je een druiven boom wel goed verzorgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (5)

Als ze niet paars worden heb je waarschijnlijk een witte druivensoort.
Druiven moeten ieder jaar fors gesnoeid worden, liefst in de winter ook nog de takken uitgebogen naar beneden.
Een flinke kalkbemesting geven en in de groeitijd, bloed en beendermeel.
Mogelijk heb je ook een kasdruif, die doen het buiten toch al slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel water geven en de een aantal kleinere trosjes eruit knippen. Dan kunnen de anderen beter groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de druivenlanden groeien de druiven op hellingen met droge rotsachtige grond, waar niemand water geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt. Maar als je tuin zodanig is dat er weinig grondwater is, zoals als je veel tegels hebt, dan zijn de omstandigheden anders en zul je die moeten nabootsen. Btw: 'tuincentra's' kun je niet zeggen want dubbel meervoud. Centra is al het meervoud vsn centrum.
Door elk trosje te halveren krijgen de resterende druiven meer voedingsstoffen. Dat hielp bij mij enorm. En dit werd aangeraden door een engelse gardening expert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet de kleine trossen ,,krenten,, zoals ze dat noemen.
de tros vastpakken en er druiven afplukken zodat de rest
ruimte heeft om te groeien.
een duivels werk als je het nooit heeft gedaan, maar ik heb het een keer gezien van iemand die het razendsnel kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed gemest hebt, en deze problemen hebt:

Als ze klein blijven, dan krijgen de individuele trossen te weinig voeding. Zorg er voor dat je aan elke tak waar trosjes aan zitten maximaal een tros blijft zitten, snoei de trossen die het verste van de 'hoofdtak' zitten weg. Snoei daarbij de dragende tak terug tot op 3 bladeren van de tros. Als je struik meer dan een stuk of 30 trosjes heeft na deze actie, dan moet je nog wat trossen weg halen.
Als de druiven wat groter zijn, dan kan je ook een deel van de druiven aan de individuele trossel verwijderen. Let hierbij op: Als je de groeiende druiven aanraakt, kunnen ze snel verhouten, waardoor je lelijke plekken krijgt die niet groeien.

Overigens: Hoe groot zijn de druiven nu die er aan zitten; Bij ons zijn ze nl nu al een kleine cm.