Wie kan mij wat info geven over schildpadtorretjes (cassida rubiginosa)?

ik heb er een stel op m'n balkon zitten, kan het kwaad voor m'n planten?
het is overigens een mooi beestje!

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Zowel de larven als de torretjes zuigen sappen uit het blad en laten klene gaatjes achter, die later als de bladeren wat groter worden , ook wat meegroeien en ook groter worden.
De kevertjes eten niet zomaar aan alle plantensoorten, dus schade aan je balkonplanten lijkt me onwaarschijnlijk, maar heel misschien mogelijk.
Eerder denk ik dat ze ergens in de buurt op het land zitten waar suikerbieten staan en doordat ze kunnen vliegen kunnen ze op je balkon terecht komen.
Zou er geen probleem van maken, meestal gaan kevertjes na de paring gewoon dood en ik denk deze ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik zit hier hartje leiden ed, geen suikerbiet in de buurt ;)
maar nu snap ik waarom m'n stokrozen er uitzien alsof iemand er een schot hagel doorheen heeft gejast!
de rotzakkies!
maar doodmaken doe ik ze zeker niet hoor, het zij zo :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, hartje Leiden zegt niets, de torretjes kunnen vliegen en in je stokrozen zitten meestal wantsen en de schimmel, ROEST, dus ook bij jou.
Komt dus niet van de rotzakkie's (mooi woord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Zie je wel... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk Eddijst.

Toegevoegd na 56 seconden:
Hij weet veel van planten en dieren en kan je vast vertellen of het beestje kwaad kan voor je planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
waarom nou die minnetjes?
heb juist moeten lachen om het antwoord :)