Hoe kan je eksters uit de tuin weg houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je uit je tuin hebben? Wat doen ze daar voor kwaad? Vroeg ik me af....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Maantje,
Deze vraag stelde ik voor een kennis.
Een plaag van eksters en dan bedoelt men een 12tal geeft gewoon veel overlast.
O.a Geluid / vernielingen aan ramen & omlijstingen.
Aan Siska, Eddijst & rOsanne bedankt voor de tips!

Het beste antwoord

Je kan afschrikuilen ophangen.

De uilen zijn holografische imitaties met een zeer groot schittering-effect om o.a. eksters af te schrikken.
Maakt lawaai en schittert in de zon.

Hang de uilen op plaatsen waar de overlast het grootst is. Plaats ze in de zon om reflectie van de hologramprint te bevorderen. Onder elke uil hangt een gewichtje van lood waardoor de uil een correcte dreigende houding aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelt de vrager expliciet eksters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Leftoverture; De uil is toch ook voor eksters? Of lees ik het nou verkeerd? Iets "expliciets" voor de ekster lijkt me nogal stug, want er zijn natuurlijk meerdere vogels die hierdoor afgeschrikt worden.

Andere antwoorden (2)

In veel woonwijken neemt het aantal zangvogels erg toe, Helaas is dat een deel van het voedsel van de eksters, dus veel zangvogels, veel eksters.
Het is een van de middelen van de natuur zelf, het enigzins in evenwicht te houden.
Indien door de eksters de zangvogels zullen af nemen, neemt ook het aantal eksters weer af.
Het zelfde geldt voor een deel voor kraaien en kauwtjes.
Alleen de eksters weg houden zal niet zo maar lukken, ze zijn erg intelligent.
Het houden van een klein hondje, zou misschien wel helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien cd's ophangen, telkens op andere plek, dat het niet '''normaal'' word.... (een kat nemen helpt trouwens niet, want de kat van mijn vriendin word eerder ''gepest'' door de eksters)..