Is de Lijsterbes een goede keus?

Ik wil een boom planten in mijn tuin. De tuin is niet groot, ongeveer 8 bij 5 meter, geheel betelgeld. Nu wil ik graag een boom planten die gewild is door vogels. Ik ben bij de Lijsterbes uitgekomen. Is dit een makkelijke boom? En hij word niet al te hoog toch? Wanneer kan ik die het best planten? Ik zou dat over ongeveer 1 a 2 maanden willen gaan doen, is dat een goede tijd ervoor? En wat kost zo'n boom in aanschaf. Heb je dan het eerste jaar al meteen de bessen eraan? Veel vragen tegelijk, hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

Toegevoegd na 2 dagen:
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips en ideeen. Ik ben er nog niet helemaal uit maar heb wel goede ideeen gekregen over wat wel en wat niet te doen. Nogmaals, enorm bedankt daarvoor!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijsterbes stond bij mijn ouders in de vette klein, en was na dik 10 jaar zo'n 5 meter hoog. Elke herfst was het spreeuwen kijken: die snoepten de gistende bessen uit de boom en kukelden dan halfdronken bijna uit de boom, een enkele keer vielen ze letterlijk uit de boom en waggelden dan over het gras rondjes...
Koperwieken en kramsvogels eten de bessen ook - als die nog over zijn als ze komen, want ook de lijsterbes krijgt steeds vroeger bessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het, ook door Hippo genoemde krentenboompje (Amelanchier), vind ik een aanrader. Zeer geschikt voor een tuin met beperkte ruimte en heel erg in trek bij vogels.

Het beste antwoord

In een geheel betegelde tuin waarbij je vogels wilt trekken, zou ik toch ook wat begroeiing langs de randen of in de hoeken plaatsen, haagplanten of klimop - waar ze in kunnen schuilen, of met dubbele functie als nestel- en voedselgelegenheid: liguster bijvoorbeeld kun je als haag gebruiken door 'm vaak te knippen, of wat wilder laten groeien zodat je bloemen en bessen krijgt (lokt ook weer vlinders en dergelijke aan), meidoorn kun je ook als haag gebruiken maar persoonlijk vind ik de bloemen van meidoorn nogal stinken (hoewel ik ook niet dol ben op die van de lijsterbes).

Een lijsterbes trekt zeker vogels, maar kan flink uitgroeien.
Ook moet je even opletten welke variant je koopt: in mijn ervaring zijn degene met de feloranje bessen erg geliefd bij vogels, die met de roze, gele of bleekoranje bessen veel minder of zelfs helemaal niet.

Een krentenboompje (Amelanchier) heeft ook mooie bloemen in het voorjaar, bessen die door vogels geliefd zijn en een mooie herfstverkleuring. Ze zijn goedkoop bij het tuincentrum, maar als je ze plant en niets doet, groeien ze meestal uit tot een struik, die vrij breed kan worden. Dus of iets meer geld uitgeven voor een krent die al een stammetje heeft, of de eerste jaren steeds de zijtakken flink inkorten zodat vooral de top doorgroeit, dan wordt het een boompje dat je verder makkelijk zelf kunt blijven snoeien. Als je niet snoeit, _kan_ ie tot 10 meter hoog worden.
Ze groeien graag op zanderige grond, dus als je toevallig op klei zit, is het wel slim wat zand door de grond te mengen.

Een topper voor vogels is natuurlijk ook de kers (de echte, niet de Japanse ;-)) Maar dan duurt het wel een tijd voor ie vrucht draagt, tenzij je een oudere boom koopt en daar betaal je flink voor. Of je zou een duokers moeten kopen, zie hier voor een voorbeeld: http://www.directplant.nl/prunus-avium/duo-kers-hedelfinger-meikers-/p33554c373?aid=33554&cid=373&method= (Maar veel tuincentra hebben ze).
Blijft klein, en die kersen worden wel gewaardeerd als de vogels ze eenmaal kunnen vinden in je tuin (maar dan heb je misschien spijt en wil je ze zelf opeten).

Succes met kiezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij mijn ouders stond vroeger ook een lijsterbes, die werd nog behoorlijk hoog, en dat is hoger dan nietal te hoog ben ik bang. Na de zomer is het een goede tijd om te planten. Ga gewoon eens langs wat tuinders om te kijken wat er mogelijk is. Misschien is een struik handiger, niet zo hoog en ook genoeg mogelijkheden voro vogels om er in te schuilen

Toegevoegd na 3 minuten:
ik google even en zie dat een lijsterbes 15 meter hoog kan worden, nu zullen de omstandigheden dan wel beter moeten zijn dan een tuin van 5 x 8, maar dan toch behoorlijk hoog
12 jaar geleden
De Lijsterbes is een makkelijke boom, maar heeft een hekel aan kleigrond!
Hij wordt een meter of4 hoog als je voor de gewone wilde soort kiest.
Maar er komen, als hij wat ouder is, heel veel bessen aan en dan met al je tegels er onder, lijkt me dat niet slim.
Die vallen massaal op de grond en gaan daar gisten/ rotten.
Misschien is een bolacacia een betere keus, of de Cercis , of wel Judasboom, dan heb je iets heel bijzonders!
De bolvorm van de Catalpa zeer geschikt omdat je die ieder jaar terugknipt, dus kan hij nooit te groot worden.
Maar ook de Metasequoia, is een geweldige boom.
En wat is er mis met een appelboom?
Ook geweldig toch?
Prachtige bloesem en daarna ook nog appels, kies dan wel voor een zelfbestuiver.

Toegevoegd na 11 minuten:
ja die hoogte van de lijsterbes is nogal verwarrend, in het antwoord hiervoor hebben ze het over 15 m hoog, terwijl een andere site het heeft over tot 10 m
Echter in de meeste tuinen zijn ze zelden hoger dan 4 a 5 m.
maar in een heel oud bos met erg oude bomen, zullen er zeker hogere staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn die bomen die je voorstelt ook geliefd bij vogels? Daar gaat het me nl in de eerste instantie om. Dat er veel vogels op af komen.
anneliez
12 jaar geleden
Die appelboom was ik vergeten te melden (of welke fruitboom dan ook, heb je zelf ook lol van)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maantje, dat van die vogels stelt niet zo heel veel voor hoor, er is maar een heel kort moment dat de vruchten rijp zijn, direct er na vallen ze er massaal van af.
Soms komt er net een zwerm spreeuwen langs die in een dag de boom leeg vreten, dus het moment dat ze vogels trekken is maar heel erg kort.
De Metasequoia is zeer geliefd onder de vogels, heb er zelf twee van staan en er zitten altijd vogels in.
Maar in een geheel betegelde tuin is er weinig natuur, dus ook weinig vogels die bessen zoeken.
Wil je echt vogels, dan kan je altijd nog voeren, dat werkt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez, ja de vruchtbomen worden zo vaak vergeten, een appel bloeit heel erg mooi, ook sierappels.
Een amandelboom is ook geweldig mooi als hij bloeit, maar ook een pruim en peer , mispel enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben even op 't net gaan struinen maar daar lees ik dat de Metasequoia wel 60 meter kan worden....!!!! Is ongeveer 56 meter te hoog hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een metasequoia lijkt me niet echt een goede keus voor een tuin van deze afmetingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ons land worden ze geen 60 m hoog!
En al helemaal niet in een tuin die geheel is bestraat.
Deze boom groeit 30 cm. per jaar.
Wordt hij te groot dan kan je de onderste takken er af zagen.
Na 10 jaar zal hij een meter of 4 zijn.
Het groen van deze boom is ragfijn en helder fris groen van kleur, door deze fijne structuur past hij beter in een kleine tuin dan een boom met groot blad.
Een lijsterbes wordt flink! Ik had er eentje in mijn tuin staan. Je moet hem op bepaalde afstand van de erfscheiding met je buren planten, anders hangt hij over en krijg je mogelijk gezeur over overhangende takken, kapotgevallen bessen op hun grond of zon wegnemen.
Misschien is een conifeer een beter idee. Die kun je binnen de perken houden met snoeien. Merels hebben bij mij in de coniferen hun nest.

Loop eens door het tuincentrum, dan doe je zoveel inspiratie op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een conifeer is niets voor een postzegeltuintje.
buren hebben een jaar of tien geleden een schattig conifeertje geplant, en die is nu megahoog, en neemt veel zon weg.
van snoeien wordt hij ook erg lelijk.