Waarom komt er damp van net versnipperd hout?

Soms zie je welleens (in het bos etc) van die houtsnippers op een grote hoop liggen waar dan damp vanaf komt. Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zoiets ontstaat, vooral omdat er verders niks aan de hand is.

Hoe ontstaat dat en waarom gebeurt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

Dat is 'broei'. Broei is een proces wat afhankelijk van het product waar het in ontstaat, snel of minder snel ontstaat. Voor broei zijn meerdere factoren nodig. Een van die factoren is biomassa, dit kunnen grote hoeveelheden houtsnippers, kolen, hout- of cacaopellets zijn, maar ook de welbekende hopen stro en hooi bij de boer.

Een andere benodigde factor voor broei is vocht. Als het product meer dan 15% vocht bevat is er kans op broei. In combinatie met zuurstof en biologische of chemische processen ontstaat er in het organische materiaal warmte die niet weg kan. Omdat deze warmte nergens naar toe kan, loopt de temperatuur op, soms zo hoog dat het materiaal spontaan ontbrand. Maar voor het zover is, zijn er een aantal processen aan vooraf gegaan. Tot 60-70 graden Celcius zijn het vooral de biologische processen die de boventoon voeren. Micro-organismen genereren een warmte die op kan lopen tot de eerder genoemde 60-70 graden. Bij deze hoge temperaturen houden de micro-organismen het voor gezien...

Toegevoegd na 13 minuten:
Vooral boeren zien dit verschijnsel liever niet op hun erf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hout is altijd nat.. de stoom, is gewoon waterdamp dat vrij komt. vooral als het op een bult ligt kan het lekker gaan broeien, dit zorgt er voor dat het water kan verdampen...