Hoe ziet bladluis eruit

En wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Het beste antwoord

Bladluizen zijn er in geel, groen of zwart. Het ziet eruit als piepkleine beestjes/bolletjes en ze zitten meestal onder het blad. Een goede natuurlijke bestrijder zijn lieveheersbeestjes. Die zijn er dol op!
Je kunt ook een mengsel maken van vloeibare zeep en spiritus. Dit in een spuitfles doen en goed sproeien voornamelijk onder de bladeren. Je kunt ook bij planten op de vensterbank of grote bladeren met een doekje gedrenkt in dit mengsel, ze eraf vegen en vernietigen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zeepwater/spiritus maak je als volg;
Doe in een emmertje 20 gr. ouderwetse groene- of zachte zeep en ong. 20 ml. spiritus. Voeg daar 1 liter lauw tot warm water aan toe. Goed roeren en dan in een plantenspuit doen. Goed insproeien en dit een aantal dagen herhalen. Liever niet spuiten in de volle zon als het buitenplanten zijn en kijk eerst even of er al lieveheersbeestjes actief zijn, want die kunnen niet tegen dit mengsel.
Wist je trouwens dat er lieveheersbeestjes te koop zijn bij tuincentra?
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ongeveer zo....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bladluizen (Aphidoidea) zijn kleine plantenetende insecten, die zich met stekende en zuigende monddelen (stiletten) passief voeden met sappen uit het floëem (net als een aantal verwante superfamilies, zoals 'witte vlieg' bijvoorbeeld superfamilie Aleurodidae). Het floëemsap stroomt door de zeefvaten en staat onder hoge druk. Het wordt door de plant in het voedselkanaal van de bladluis geperst zodra de stiletten een floëemvat aanprikken.

Bladluizen leven altijd op planten en zijn dikwijls groen van kleur, maar sommige soorten zijn wit, zwart, geel, rood of zelfs paars van kleur. Uit de lichamen van sommige soorten worden zelfs knalrode pigmenten gewonnen.

Ook zuigen bladluizen nu en dan actief xyleemsap, als ze dorst hebben. Bladluizen zitten meestal op groeipunten zoals de toppen van jonge stengels met groeiend blad en bloemknoppen omdat de sapstroom daar veel voedingstoffen bevat, nodig voor de groei van de plant

Voor meer informatie zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe een bladluis eruit ziet is al genoemd. Je ziet ze met het blote oog als kleine groene of zwarte spikkeltjes, meestal rond de knop van een plant of op de groene stengel.

Als het er veel zijn is dat niet zo goed voor de plant en kan je ze bestrijden.

Er zijn verschillende methoden.

Je kunt een plantenspuit vullen met zeepwater en spiritus en dit op de luizen spuiten. Overigens helpt het eraf spuiten met een straal water ook een beetje.

Er zijn in de winkel ook speciale spuitflessen met bestrijdingsmiddel te koop. Ze helpen allemaal wel, sommigen zijn minder schadelijk voor het milieu dan andere.

De natuurlijke vijand van de bladluis is het lieveheersbeestje. Die zijn niet zo lief voor luizen. Je kunt ze kopen of lokken, bijvoorbeeld met een lieveheersbeestjeskastje (zie afbeelding).

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere opties om bladluizen te voorkomen van tuinadvies:

"Hoe gezonder en sterker uw gewassen zijn, hoe minder kans dat ze door luizen zullen worden belaagd. Zorg er daarom voor dat uw planten op een geschikte standplaats staan en dat ze beschikken over een juiste dosis meststoffen. Niet te weinig en niet teveel want bij overbemesting zijn de planten eveneens gevoelig voor bladluizen.

Plaats planten tussen uw bladluisgevoelige gewassen die bladluizen niet echt graag ruiken. Geurige kruiden zoals lavendel, bonekruid, dille, salie, hysop, uien en knoflook zijn ideale tussenbeplantingen om bladluis te weren."

Toegevoegd na 5 minuten:
Tot slot, als je er veel last van hebt kan je ze het beste nu even bestrijden met een kant en klaar middel dat op het blad blijft liggen en zijn werking blijft doen. Water met seep en spirtus werkt namelijk vooral op de luizen die je raakt.

Zoek in het tuincentrum bij voorkeur een middel op biologische basis, zoals Bio Insect Tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bladluizen kunnen gevleugeld en in on gevleugelde vorm voor. Ze zijn 2 tot 4 mm groot en gemakkelijk met loep te bekijken. Als er bladluizen op een plant voorkomen, dan zijn de bladeren kleverig van de honingdauw, die de luizen uitscheiden. De kleur kan variëren van groengeel tot bruin zwart. Bladluizen zijn te herkennen aan de 2 antennen op zijn kop, de snuit of proboscis en aan de 2 sifonen op het uiteinde van de luis.