Zijn er meer dieren die van gedaante veranderen?

Ik zag net 2 vlinders dartelen en bedacht dat ze eerst rupsen waren geweest. Zijn er meer dieren die als het één geboren worden en doorleven als een ander dier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.2K

Het beste antwoord

Ja hoor, bijvoorbeeld, de wesp, de kikker of langpootmug. Maar er zijn er nog veel meer. Als het woord "larve" je ter oren komt, moet er ook een belletje gaan rinkelen. De meest verschillende dieren komen uit zo'n wurmpie.

Een larve (ook larf) is de eerste levensfase nadat het dier uit het ei gekomen is en dat afwijkt van het volwassen stadium waarin de voortplanting plaatsvindt. Larven komen voor bij veel vissoorten en alle amfibieën en bij zeer veel ongewervelde diergroepen.

Ongewervelde dieren waarvan de meeste soorten een larvaal stadium bezitten zijn de insecten, aquatiele kreeftachtigen, rankpootkreeften, mariene (en sommige zoetwater) weekdieren, de stekelhuidigen, trematoden, borstelwormen, enzovoorts.

Hier vind je de info erover, teveel om zelf op te noemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Larve
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind je een larf een opzichzelfstaand dier? Die beweegt/loopt toch niet? een rups doet dat wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een larve is een insect. Dit is volgens jou geen dier? En larven bewegen wel degelijk! Misschien wat meer internet afspeuren? Bijvoorbeeld hier
http://www.vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=368
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
via wiki/larve kwam ik op onderstaande site, daar staat wat ik bedoelde met mn vraag, dus bedankt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volledige_gedaanteverwisseling

Andere antwoorden (5)

vliegen is er nog zo een.
kikkers zijn eerst visjes en dan kikkers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarin veranderen vliegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze komen voort uit maden...
alle insecten hebben een vorm van gedaanteverwisseling geheel of gedeeltelijk ,evenals amfibieen en sommige vissen. zo worden scholen en andere platvissen als een normale vis geboren om vervolgens de ogen naar de zij te draaien en verder te leven als platvis .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het blijven vissen....
Een salamander is eerst een dikkopje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sisca toch, wat zeg je nou?
een dikkopje is toch een kikker larve.
Die van de salamander heet een salamander larve
De Libelle maakt het wel heel bont ! Moet je echt even opzoeken !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je een link/bron voor me? (Min is niet van mij hoor), ik ben benieuwd naar je link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stadia zijn eitje ,larve vraatzuchtig visje en dan een mooie libel .een link ik doe alles uit het hoofd .kijk een op Wikipedia of Google
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kapperkort. De meesten van ons delen hun kennis, uit het hoofd in de antwoorden. De link wordt geplaatst zodat de persoon die de vraag stelt, meteen kan kijken naar de uitgebreide toelichting of het artikel van de link. Daarmee deel je je kennis, en onderbouw en motiveer je je antwoord..... Come on...je zou nu toch wel moeten weten hoe het moet?
Alle vliegende insecten zijn eerst in het water of op land levende larven.
Alle amfibieën zijn eerst larve.
Alle weekdieren zijn eerst larve.
Heel veel schelpdieren zijn eerst larve.
Sommige vissen.