Ook: plaatzand. Dit fijne zand kan eventueel onder de bestrating van tegels en straatwerk worden gebruikt, hoewel daarvoor straatzand of brekerzand meer geschikt zijn. Per streek is afhankelijk wat onder klapzand wordt verstaan, duidelijk is in ieder geval dat er niet op verbouwd kan worden ("op dat klapzand kon geen droog brood verdienend worden"). In Brabant bv. is het leemhoudend zand dat meer "plakt" dan ander zand.

Klapzand blijft in de zomer bij droog weer nog betrekkelijk hard, wellicht door de fijne structuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedere streek heeft zijn eigen naam voor zand wat fijn van structuur is.
Scherpzand of metselzand is grof van structuur.
Klapzand is dus ook fijn zand.
Soms hebben ze het over : rood zand, vulzand, straatzand, plaatzand en vast en zeker nog veel meer streeknamen.
Kapzand wordt gebruikt onder tegels of klinkers,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zand die kan klappen;) Nee klapzand is speciaal zand voor bestraten.. Op klap zand kan niet worden gebouwd. In elke regio hebben ze weer een andere definitie voor klapzand maar vroeger werd er gezegd: Op klap zand kan geen droog brood worden verdient.