Kan je menselijke uitwerpselen gebruiken voor je tuin als bemesting?

ik herinner me van vroeger toen mijn oma de wc nog buiten had er altijd iemand kwam om die afval ton leeg te halen

dus vroeg ik me af ; wat gebeurde daar mee werd het nog voor iets gebruikt mijn oma leeft niet meer dus kan ik het haar niet vragen

en de volgende gedachte kwam dus bij me op of je de poep ook voor je bloemen- groenten tuin kan gebruiken

poep is toch poep of het van een dier komt of een mens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.9K

Het beste antwoord

Menselijke uitwerpselen werden (en worden) op kleine schaal wel gebruikt in de tuin. Gebruik in de groentetuin is echter niet aan te raden, omdat de fecaliën bacteriën kunnen bevatten en - bij vleeseters - ook wormeneieren. Door een eetbaar gewas te bemesten met menselijke mest maakt u voor die wormen de cirkel rond: u besmet door het eten van de groenten uzelf (weer). Liever geen menselijke mest gebruiken dus. In de siertuin speelt dit probleem veel minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, je kunt het gebruiken. Maar de poep moet dan wel eerst worden gecomposteerd in verband met het risico op ziekten, bacteriën en wormen, daarna pas kan het als mest gebruikt worden.
Als je de mest wilt gebruiken voor groente of fruit moet het minstens een jaar composteren.
Er zijn zelfs speciale composttoiletten in de handel om menselijke uitwerpselen te laten composteren.
Overigens: ook urine kan als meststof gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komkommer tauge begin er niet mee,vraag me ook af hoe je dit wil doen.Lijkt me een heel gedoe er zijn andere manieren om je tuin van mest te voorzien denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is toch geen antwoord eerder een vraag op mijn vraag haha
ja het kan waarschijnlijk wel maar voor kruiden of planten die je kan eten zal ik het aanraden om het daar niet te doen want dan eet je poep *
-- 0
*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk?? en wat dan met varkens en koeien mest ...poep
Ik denk dat het buitengewoon vies ruikt en ik weet niet of je honden hebt ? Veel honden vinden het heel erg lekker om te eten.
Word je vast niet vrolijk van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar koeien en varkens mest ruikt ook niet al te fris het is ook geen antwoord wat je geeft maar een reaktie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry
Als je de septictank een keer leeg moet halen wordt de "drek" meestal over het land uitgereden. Stinkt wel maar is niet gevaarlijk. Er van uitgaand dat het hier wel om verteerde uitwerpselen gaan! Dus geschikt voor je tuin.