Ik heb een recht van overpad bij mijn buren. (notarieel vastgelegd). Hebben mijn buren dan ook recht van overpad bij mij?

Ik deel met mijn naaste buurman, een achtertuin.
Met hem, en nog 2 andere woningen delen we een paadje naar de openbare weg. We lopen hierbij door de tuin van een van de andere buren.

Nu hebben mijn 2 andere buren afgelopen weekend besloten om hun containers (4 stuks) in het achtertuintje van mij en mijn naaste buurman te plaatsen. Hierop staan nu dus opeens 8 containers. Gezien de temperatuur van afgelopen weekend, en de volheid van de containers, kwam hier een behoorlijke lucht vanaf. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Antwoorden (3)

Als het paadje door de tuin van alle vier loopt hebben jullie waarschijnlijk recht van overpad via het paadje naar de weg.

Recht van overpad betekent niet het recht om zaken in de tuin van een ander te zetten. Ze mogen wel de container aan het paadje zetten in hun eigen tuin. Dat geldt ook voor jou en je buurman. Het plaatsen van containers valt sowieso niet binnen het recht op overpad. Dat recht betekent alleen dat ze het paadje vrij moeten houden zodat iedereen er langs kan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat natuurlijk wel handig is om dit probleem met de buren te bespreken. Misschien zijn er goede afspraken te maken. Ik weet niet hoe groot de tuinen zijn, maar wellicht kunnen jullie aan beide kaden langs de paden 4 kasten van hout timmeren waar de containers in kunnen staan. De containers zijn dan niet zo lelijk zichtbaar en staan ook nog eens beschut.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bijgaand ook de juridische informatie over het recht van overpad. Tevens een gelijksoortige vraag uit 2006 op bouwhelp.nl. Ook hier blijkt dat het recht van overpad niet het recht van stalling betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kadaster kan je nagaan bij wie het pad hoort dat je hebt getekend. Waarschijnlijk van buurman 3 omdat zijn schuur daar ook getekend is. Stel dat het pad van buurman 3 is, dan is dat deel zijn eigendom. Buurman 3 mag in het pad zelf zijn container zetten als de doorgang niet belemmerd wordt. In feite betekent dat geen recht van de anderen om óók de container dáár neer te zetten. Hij moet - lees ik uit je verhaal - wel het recht van overpad handhaven. Hij verleent hiervoor de dienst en moet het pad vrijhouden en jullie doorgang verlenen als dit is vastgelegd. In gezamenlijk tuintje van jullie heeft buurman 2 en 3 niets te zoeken en mag er ook geen container kwijt. Ook niet als ruil voor het recht op overpad. Zoals je het nu getekend hebt mag je zelfs een hekje plaatsen als de scheiding tussen jullie tuin en pad ook van jullie is (dat kan je in het kadaster terugvinden). Dus in feite moet iedereen zijn container in zijn eigen tuin kwijt kunnen.
Nee dat mag niet. Recht van overpad betekent niet dat je er spullen mag plaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou samen met buurman 1
jullie gezamelijke tuintje afsluiten voor de ander buren.