Mieren zijn een groep van kolonie-vormende sociale insecten, die behoren tot de orde van vliesvleugeligen (Hymenoptera). Mieren hebben zich kunnen aanpassen aan zeer verschillende leefomgevingen; waar ze voorkomen zijn mieren de dominante levensvorm op de bodem. Geschat wordt dat de totale biomassa van mieren groter is dan die van alle andere dierensoorten op aarde.
Een mierenvolk van enige omvang maakt honderdduizenden grote en kleine, vaak schadelijke insecten buit. Grote prooien worden gedood en in stukjes geknipt. De aanwezigheid van mieren is een indicatie voor een gezond bos.
Mieren zijn dus geweldige opruimers van andere insecten.
Amadea
12 jaar geleden
Mieren zijn dè opruimers van de natuur! Kadavers van overleden dieren worden tot op het bot kaalgevreten.

Verder dienen ze als voedsel voor onder meer vogels, koeien en miereneters.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Miereneters

Toegevoegd na 19 minuten:
De eieren van mieren worden graag door vissen gegeten.

Het is de natuur. Eten en gegeten worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nut Alleen als mieren een plaag gaan vormen, ga je ze bestrijden. Mieren hebben ook een nuttige functie doordat ze soms schimmels eten.