Wat is dit voor onkruid.

Het groeit tussen al mijn tegels, maar ik krijg het amper weg. Weet iemand raad?

Toegevoegd na 21 minuten:
Raar iPhone heeft zomaar besloten om er geen foto bij te doen. Heb 'm nu via de computer erbij gezet. Toch bedankt voor de reacties so far ;).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
fremar
12 jaar geleden
Geen foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er geen foto is, kun je het dan omschrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gras, mos, haneppot, weegbree?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkensgras? Inderdaad, doe eens een fotootje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is paardebloem. Ik weet het zeker ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zéker heermoes. Hardnekkig onkruid :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt, heb ook net de foto gezien, heel erg lastig om kwijt te raken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, toch geen paardebloem. Heermoes, pfffff, ellendig onkruid. Heb t ook in mn tuin. Goed dat je nu n foto hebt geplaatst.

Het beste antwoord

Dit is denk ik paardenstaart (Equisétum). Zeer moeilijk te verwijderen omdat ze in de bodem wortelstokken vormen. Ze worden daarom ook akkerpest genoemd, omdat je ze snel moet aanpakken.

Ze reageren niet goed op round-up of clear-up wat ook slecht is voor je andere planten.

De site in de bron geeft de volgende tips:

Bestrijden is zeer moeilijk, maar grote groepen kunt u zeker doen afnemen door ze uit te putten. Als ze bovengronds komen om nieuwe energie op te doen, moeten deze steeds weer worden doodgespoten of afgehakt. Zo kan de plant geen nieuwe ondergrondse voedselreserves in de wortelstok opslaan. Hierdoor zal de plant na verloop van tijd niet genoeg energie meer over hebben om nog nieuwe takken te kunnen vormen.

De bruine, fertiele takken met hun sporenkapsels zeker afhakken en verwijderen zodat de sporen zich zeker niet zouden uitzaaien in uw tuin.

Op plaatsen die nog niet te veel last hebben van paardetaarten en tussen de sierbeplanting kan men een systemisch bestrijdingsmiddel gebruikten en dit brengt men dan ook nog het beste met een kwastje aan. Een systemisch product zal worden opgenomen in de sapstroom van de plant. Zo’n bestrijdingsmiddel zal de paardenstaarten dus ook ondergronds deels vernietigen, waardoor ze nog sneller uitgeput zullen zijn.

Paardenstaarten groeien graag op kalium- en fosforarme zandgrond.
Door het kalium- en fosforgehalte van de bodem voldoende op peil te houden wordt het woekeren tegengegaan. U kunt de heermoes verstikken door kalium en fosfor te geven en dan af te dekken met een dik zwart plastic.
De biologische tuinier kan de afgehakte paardenstaarten verder nog gebruiken en verwerken tot schimmelbestrijding

Toegevoegd na 1 minuut:
Silvanet (van Edialux) schijnt volgens de bron ook te werken, maar zij en ik ook geven de voorkeur aan handmatig te verwijderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij ook een link naar Silvanet

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. paardenstaart heet eigenlijk Heermoes (Equisetum Arvense)

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook de antwoorden op

http://www.goeievraag.nl/vraag/afdoend-middel-ter-bestrijding-heermoes.185757

Toegevoegd na 1 uur:
Op kennisakker staat een mooi artikel hierover.

Toegevoegd na 1 uur:
Wt je NIET moet doen: Stukjes eraf trekken. Elk stukje is een stekje voor een nieuwe plant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel interessant antwoord en goede links. Wij hebben ook veel last van heermoes.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is 'm! Ik moet door de hele tuin nieuwe tegels gaan leggen. Hoe kan ik een ondergrond maken waar deze taaie plant niet meer door komt? Hij is in drie weken tijd over mijn hele tuin doorgegroeid!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er worteldoek onder doen en beetje poedercement tussen het zand strooien. http://www.tuinadvies.nl/plaatsing_terras_en_terrasvoegen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Zucht* Ik haat tuinieren..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dank is groot!

Andere antwoorden (4)

Roundup.
Verkrijgbaar bij tuincentrum.
Hogedrukspuit wil ook wel eens helpen... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al geprobeerd. Hogedrukspuit werkt tijdelijk, want een week later zit het net zo vol...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roundup werkt niet bij paardenstaart/kattenstaart
Strooi overmorgen (bij droog weer) strooizout. De plant kun je ook wegtrekken en dan strooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erg veel in de tuin hebt staan kun je een hovenier de tuin laten spuiten met een mix van round-up en mcpa dit werkt altijd.
Is het probleem niet zo groot gewoon wegtrekken of met stoom behandelen maar is meestal van korte duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de glyfosaat maar weg. Alleen mcpa helpt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KLopt, zie ook de link in de bron bij mijn antwoord (kennisakker.nl)
Schoonmaak azijn er over heen, later nog eens herhalen.
het onkruid heet heremoes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan gaan de wortels toch niet kapot Ed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee die zitten soms wel een meter diep, maar ook met chemische middelen krijg je ze niet in een keer weg, dat komt dat deze plant niet echte blaadjes hebben om het op te nemen,ze bestaan voor een groot deel uit kiezelzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit onderzoek blijkt 2 x 1,0 MCPA wel te helpen. Moet inderdaad een aantal keer bestreden worden en er kunnen door stekken meerdere planten zijn die je moet bestrijden. Roundup e.d. werkt inderdaad erg slecht (ook uit onderzoek), o.a. doordat het niet goed door de blaadjes wordt opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar azijn is denk ik beter dan eruit trekken, omdat je dan kleine stekjes maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou wat ik soms zelf doe, ik laat de heremoes lekker groot worden, dan pak ik het plantje kort bij de grond vast en trek hem er uit, dan blijft er een klein stukje zwarte wortel er aan zitten, nu moet de plant ergens weer een nieuw scheut naar boven maken, dat kost veel energie, dus verzwak je hem.
Blijft er maar een klein stukje groen stengel aan zitten, dan groeit de plant op die plek weer gewoon aan en verzwak je hem niet.
Op plaatsen waar ik mest is er bijna geen heremoes, op plaatsen waar ik niet mest, staat het vol, dus heeft die kalium en fosfor wel degelijk effect, de stikstof vermoed ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt wel overeen met wat ik zo lees. Goede tips Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring heeft me geleerd dat schoonmaakazijn helaas niet helpt tegen dit snertonkruid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruidenvrouwtje, in het begin gebruikte ik te weinig azijn en toen hielp het ook niet, nu boor ik een gaatje in de dop van de fles en spuit het zo bij de voet van de plant, natuurlijk komt het weken later weer op en dan weer herhalen.