Hoe kan er in een hele gave pruim toch een worm zitten?

In een hele gave pruim die nog aan de boom zat, zat bij "nader onderzoek"toch een grote worm. Blij dat ik hem niet gelijk in mijn mond had gestoken. Maar aan de pruim was niks te zien, geen enkel gaatje of beschadiging. Hoe komt de worm dan in de pruim??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
8.3K

Het beste antwoord

Alle fruitsoorten in Nederland kunnen last hebben van wormpjes binnen in de vruchten. direct na de bloei kunnen er kleine eitjes gelegd worden in het vruchtbeginsel.
Dit piepkleine gaatje groeit gewoon weer dicht, hieruit komen heel klene larfjes die later uitgroeien tot flinke larven, ze vreten vooral rond de pit het vruchtvlees weg.
Soms zie je aan de buitenkant allemaal korreltjes zitten van de larve, maar soms zie je niets.
Tegenwoordig eten veel mensen slakken, mossels, meelwormen garnalen en sprinkhanen dus zo een klein wormpje kan er dan nog wel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de pruim, als hij nog aan de boom zit, zich kan herstellen. Dus als er een worm is ingekropen, kan hij alsnog dichtgroeien, zodat je aan de buitenkant niks ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er een eitje gelegd word net na de bloei kan het zijn dat de pruim er gaaf uitziet maar toch inwoning heeft