Als ik op dit moment mijn hortensia (grondig) snoei, krijgt deze dan volgend jaar bloemen?

Een van mijn hortensia's is heel groot gegroeid en ik wil deze graag kleiner hebben. Als ik deze op dit moment in het jaar grondig snoei, krijgt deze dan volgend jaar alweer bloemen of pas het jaar daarna?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Een hortensia of hydrangea is een moeilijke plant om te snoeien.
het beste snoei je hem in het voorjaar.
Laat de bloemen aan de Hydrangea na de bloei gewoon zitten.
Deze beschermen enigzins de nieuwe bloemknoppen tijdens de vorst.
Na de vorst verwijderdt u de bloemen, maar pas op dat u de bladeren niet mee knipt.
wil je toch je plant verkleinen, doe je dit het best in enkele jaren. zo behoud je bloem en anders snoei je de nieuwe knoppen weg en kan hij enkele jaren overslaan met bloem geven.

Snoei het ene jaar enkele takken in, en laat er enkele staan.
het jaar erna snoei je de andere in en zo behoud u bloem.
hij geeft bloem op meerjarig hout, dit kan je makkelijk zien wanneer je de kleuren van het hout bekijkt. elk jaar krijgt deze een andere kleur.

Je kan nu ook er al een paar snoeien, dit wordt vaak gedaan door mensen die een vaas willen vullen om te drogen ofzo.
let er dan op dat de bloemen goed 'krokkant' aanvoelen.
wil je ze vers in een vaas, snij dan goed schuin aan en geef warm water. ( min 45 °c)

Als je nog enkele planten wil kan je vermeerderen door te stekken of af te leggen ( je buigt een tak en steekt die vast in de grond je legt aarde over een stuk en daar komen wortels aan. zijn deze wortels groot genoeg kan je hem van de moeder plant halen.)

Ikzelf zou wachten. mijn moeder heeft ook eens niet gedaan en die heeft enkele jaren kunnen wachten op bloem..

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De aanbevolen snoeitijd voor de hortensia is het voorjaar.
Ik heb het zelf ook wel in het najaar gedaan. Dit ging verder goed, maar als je de hortensia echt vors terug snoei, zul je volgend jaar geen bloemen hebben. Het jaar daarop wel weer.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw probleem is dat je Hortensia te groot is geworden.
Met snoeien los je niets op, de Hortentia is volgend jaar om deze tijd weer net zo groot of zelfs groter!
Is je Hortentia te groot plant hem dan in het najaar op een andere plek waar meer ruimte is.
Na het verplanten goed snoeien, knip alle takken weg die ouder dan een jaar zijn.
Eenjarige takken zijn anders van kleur en hebben geen zijtakjes gemaakt.
Pas na het verplanten heb je, je probleem opgelost.
Zou je nu al snoeien dan dwing je de plant nog voor de winter nieuwe takken te maken, deze kunnen heel makkelijk bevriezen.
Dan heb je zeker geen bloemen volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
as je accepteren wil dat je een jaar geen bloei hebt is dat geen probleem,maar je kunt ook wachten tot volgend seizoen en dan alle takken wegknippendie in voorgnde jaren geboeid hebben,samen met dat gedeelte wat je te groot vind. een andere mogenlijkheid het delen van plant waarbij je de helft van de plant verwijdert en op een andere plaats weer plant.