Iedereen kent het wel: een zomerdag, allerlei beestjes vliegen langs je raam. Je vergeet een half uurtje de hordeur dicht te doen...

en vervolgens heb je allerlei vliegend tuig binnen.

Een vlieg, mug, wesp, een enkele bij; maar nooit een vlinder! (Hoewel ik die ook vrij vaak voor de ramen zie...)

Iemand enig idee?
Zijn vlinders dan zoveel slimmer/schuwer?

(En nee, foto is helaas niet gemaakt in onze tuin, maar in de vlindertuin bij de botanische tuinen in Utrecht.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Allerlei beestjes zoeken vaak beschutte plekken , de meeste hebben een hekel aan wind en tocht.
Zo komen ze vaak bij ons binnen.
Muggen hebben gewoon honger.
Een wesp zoekt/ruikt zoetigheid en komt al zoekend wel eens perongeluk binnen.
Een vlinder is op zoek naar bloemen en dan ook nog speciale bloemen, die zal je niet gauw binnen vinden.
Vlinders komen ook op sommige kleuren af, ongeacht of het bloemen zijn.
Vaak ook kleding waar bepaalde kleuren in zitten, maar soms ook gordijnen!
Als een vlinder voor een raam vliegt ziet hij waarschijnlijk de reflexie in de raam van de planten achter hem.
Nachtvlinders willen in het donker nog wel eens naar binnen vliegendie komen op het licht af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vliegen en wespen e.d. kruipen in de natuur in de kleinste gaatjes (in de grond b.v.) en dus zullen zij zich niet zo snel opgesloten voelen; vlinders zullen zich door hun grote vleugels waarschijnlijk eerder wat claustrofobisch voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou dan woon ik zeker in de speciaalste buurt ter wereld.
ik heb elke dag zo'n 3 vlinders binnen. ben al een echte specialist qua onbeschadigd buiten brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze regelmatig binnen!! en ze zijn nog dommer dan al het andere wat vliegt! Laatst had ik er een in mn auto. Ik wilde die vlinder er graag uit hebben, dus heb ik alle deuren opengezet. Maar dat domme beestje bleef maar proberen om door de achterruit naar buiten te vliegen. Uiteindelijk maar voorzichtig opgepakt en naar buiten gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de vlakke achterruit zie je, vanuit de positie van de vlinder, veel lucht - en dus vrijheid. Vanuit diezelfde positie ziet de vlinder door de zijruit veel minder, of geen, lucht. Oplossing zou ook kunnen zijn: handdoek of anti-ijsaanslag-doek over de achterruit leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatst ook nog een vlinder naar buiten gebonjoerd, die was weer binnen, voordat de deur dicht was... na twee dagen in het huis te hebben rondgefladderd, wilde ze wel zelf naar buiten (had waarschijnlijk goed honger).
Ik denk dat je 2 situaties moet onderscheiden.

's-avonds/'s-nachts komen er behoorlijk veel beestjes binnen die op het licht afkomen (zoals muggen en ook nachtvlinders). De "gewone" dagvlinders zie je 's-nachts nooit, en zullen dus ook niet om die reden bij je naar binnen vliegen.

Overdag zullen veel beestjes naar binnen vliegen omdat er iets interessants te halen is (leg maar eens een boterham met jam op je eettafel en je ziet dat binnen de kortste keren je huis vol zit). Vlinders zijn niet zo van de zoetigheid; meer van bepaalde planten/struiken. Die gaan dus niet zomaar naar binnen. Ik denk dat die vaker per ongeluk een keer binnen belanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij mij thuis vliegen ze binnen. We hebben nu al twee jaar achter elkaar gehad dat ze aan het eind van de zomer naar binnen vliegen en daar blijven.
Ze leven (binnen) dan meestal tot ergens begin november en dan liggen ze opeens dood op de vensterbank.
Heel raar.
In het begin hebben we ze wel eens buiten gezet nadat ze binnen waren, maar binnen no time waren ze er weer ( we hebben bloeiende planten in huis, misschien dat ze dat trekt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je dagpauwogen binnen in de herfst, ze zijn dan vast op zoek naar een overwinterings plaats.
Zijn ze eenmaal binnen dan zal het te warm zijn en gaan ze niet in winterslaap, hierdoor verbruiken ze te veel energie en gaan dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dit is zo'n reactie waar ik graag een Plusje voor over heb. Ik zet hem wel bij jouw antwoord neer.
Ed, je hebt helemaal gelijk, het is een dagpauwoog. Nu weet ik tenminste ook de reden. Sorry voor het vlindertje, maar als het winter is, dan ga ik niet in de kou zitten zodat hij kan slapen.
Dagvlinders zijn erg gevoelig voor lichtintensiteit en hebben zonnewarmte nodig. Op een zonnige dag wanneer de vlinders dus het meest actief zijn, is het over het algemeen buiten lichter en warmer dan binnen, dus een vlinder zal niet zo snel naar binnen vliegen.
Ook de nachtvlinders zijn gevoelig voor licht. Deze kun je met licht lokken.
Daarbij wordt een vlinder gelokt door bepaalde geuren van bloemen en planten en ook deze geur is vooral buiten.

Vliegen komen af op de geur van etensresten. Die zijn wel binnen te vinden. Wespen komen vooral op zoetigheid af. En helaas wordt een mug aangetrokken door de geur van de mens zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook al Vlinders en motten gehad en helaas ook al vaak anderen ongewenste insecten.