Van welke vogel is deze veer?

Ik heb er een foto van gemaakt. Deze veer lag in de tuin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Het lijkt haast een veer van een ransuil.
Zie hieronder tekst en foto, gehaald uit "groenehart vertellingen".

Afgebeeld de veer van de rechter vleugel van een ransuil

De natuur heeft deze nachtjagers van een speciale uitrusting voorzien. Op elke horizontale beharing van de slagpennen zit ook nog een extra verticaal minuscuul haartje, samen vormend een donslaagje. Dat maakt uilenveren zo zacht en vrijwel onhoorbaar tijdens het vliegen in meer of minder wind. Heel anders dan b.v. bij eenden die stugge veren hebben en zelfs soms tijdens het vliegen een fluitend geluid laten horen van de slagpennen. Uilen hebben soms moeite met rechtstandig opstijgen van hun zitplaats, het recht omhoog weg vliegen proberen ze te vermijden. Uilen laten zich eerst voorovervallen van een tak, om vervolgens in een sierlijke duik hun (muis)stille jacht te openen.

Toegevoegd na 1 minuut:
klik op de"lege"foto en hij komt tevoorschijn !

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij staat er toch op, ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt een veer van een hoenderachtige.
Waarschijnlijk dan van een fazant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja lijkt erg fazant +1
De pechvogel... want hij is hem mooi kwijtgeraakt. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het de veer van de Hop