Pioenrozen masseren...? ( zie uitleg)

Van mijn lief 2 bossen pioenrozen gekregen,nu hoorde ik van mijn schoonzussie dat ik de knoppen met warm water moet masseren anders gaan ze niet open is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
14.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit van gehoord, ben benieuwd naar de antwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja anders ik wel ;-)

Het beste antwoord

Omdat ik jarenlang in de snijbloemen heb gewerkt, kan je het volgende antwoord geven:

Pioenrozen houden niet van veel water in de vaas. En je moet wel geregeld het water verversen. Als de knop nog hard is, gaan ze niet snel open, dan kan het soms wel een week duren. Uiteindelijk zullen ze gewoon open gaan. Als de knop zacht is, gaan ze binnen 2, 3 dagen al open. Pioenen houden van warmte. Hoe warmer de omgeving, hoe sneller ze open gaan, maar zet ze niet op de tocht of bij de verwarming.

Je hoeft ze niet letterlijk te masseren met warm water. Je kan ze wel besproeien met warm water. Alléén als ze nog in de knop zitten. maar niet te veel en net zolang tot ze open gaan. Als je ze besproeit als ze al open zijn, kunnen de bloemblaadjes er lelijk uitzien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar beter is nog, een bodempje warm water in de vaas (lauw) en geduld hebben: de zachtste knoppen gaan het eerst open, en die nog heel dicht zitten en hard aanvoelen zullen wat later opengaan.

Geniet ervan, want ze kunnen soms wel meer dan een week in de vaas blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vandaag toevallig met een importeur gesproken en die zei precies hetzelfde als jij :-) alleen niet van het water dus nu snel lauw water gedaan en meer dan de helft minder water in de vaas gedaan... dank je wel !

Andere antwoorden (4)

Bij mij in elk geval niet. Heb zaterdag drie bossen gekocht en ze staan nu prachtig open.

Ze worden dan bijna 3-4 keer zo groot... echt prachtig!

Toegevoegd na 52 seconden:
"Bij mij in elk geval niet" daar mee bedoel ik dus dat ik ze niet gemasseerd heb en ze weldegelijk open gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere plant, zelfde adagium:

'Het plantje weet zelf wel het beste
Wanneer het op moet komen
Dus laat maar gaan
Dat gaat wel goed'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk en waardevol antwoord+
Dat was vroeger wellicht het geval: Als de bloemen te vroeg gesneden werden, gaan de bloemen maar moeilijk open. Door de knop te 'masseren' vergemakkelijk je het de zwakke bloem door te breken. Echter, de meeste nu in de handel zijnde cultivars hebben dit probleem niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou niet best wezen, als planten afhankelijk waren van massage. Stel je voor, sta je daar als plant met bloemknoppen te wachten tot er iemand langskomt die genegen is jou te gaan masseren, met warm water dat hij toevallig ook nog bij zich heeft. En als dat niet gebeurt, krijg je geen bloem en dus ook geen zaad.
Ik denk dat planten snel uitgestorven zouden zijn als het zo ging!