Waarom kunnen palmbomen niet omwaaien?

Wij hebben veel palmbomen in onze tuin staan. Af en toe als het veel waait gaan de palmbomen heel erg heen en weer zwaaien. Nu vraag ik me af waarom palmbomen niet kunnen omwaaien...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Antwoorden (6)

De wortels, die stevig in de grond zitten, zorgen ervoor dat de boom niet om kan waaien.
Soms waait het zo hard dat zelfs de wortels de boom niet op zijn plek kunnen houden. Dan waait hij toch om. Of de stam breekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel, maar dan moet het heel erg hard waaien, zoals bij een tropische storm!

In Nederland hebben we daar gelukkig geen last van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik ben op Cuba geweest na de drie tornado's van vorig jaar (vooralGustav heeft veel schade aangericht). Daar was het aantal palmen toch wel flink verminderd.
Palmen groeien in gebieden waar het vaak hart stormt daarom zijn ze zo geëvolueerd dat ze bestend zijn tegen harde winden. De stam is een geheel die erg flexibel is waardoor het niet makkelijk breekt. Het heeft ook niet veel brede takken maar heeft een slanker profiel zodat het minder wind vangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een palmboom kan wel degelijk omwaaien. Ik heb dat zien gebeuren.

Wij waren jaren geleden op vakantie op de Dominicaanse Republiek. Er kwam een orkaan langs, maar die trok gelukkig langs het eiland, niet eroverheen. Toch was de wind heel sterk.

Het regende enorm. Na een paar dagen regende het niet meer, maar was er alleen maar een enorme wind. Dat was leuk, dus wij gingen een avondwandeling maken.

Toen we langs een palmbosje liepen, klonk er een flink gekraak. Voor onze ogen werd een palm omgeblazen! Gelukkig geen schade.

Even later onderging een tweede palm hetzelfde lot.

We zijn meteen omgekeerd - we besloten dat het binnen veiliger was dan buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De planten ontwikkelen een enkele stengel met één groeipunt. De stengel bestaat uit opeengestapelde bladvoeten en bevat geen bast. Hierdoor kan de plant ook niet in de breedte groeien, zoals echte bomen. Hierdoor denk ik dat ze omdat het meer stam is als blad minder wind vangen.Ik in 1998 met orkaan Georges op St, Maarten gezeten,maar dan gaan ook een paar palmbomen plat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De palmboom heeft zich mede door de evolutie zich aangepast aan orkanen.
Ten eerste is het wortelgestel heel sterk en compact en daardoor voor de palm bijna onmogelijk om om te waaien.
De stam is flexibel en rond, dus weinig weerstand.
Zijn beste truc zijn zijn bladeren, al bij flinke wind buigen de bladeren met de wind mee en bij storm zijn ze bijna horizontaal en van de wind af, daardoor ondervinden ze weinig weerstand.
Zo is de hele palmboom aangepast aan stormen.
Mede door het ontbreken van takken die veel wind vangen en niet meebuigen.