Ik heb een DRUKFILTER BOIFORCE 1100 UVC 5 WATT TOT 1000 LTR VIJVERWat voor pomp kan ik er op aansluiten, heb nu 2500 pomp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat of je pomp te groot is voor de vijver of je filter te klein, normaal word nl gerekent 1 keer per uur het water door de filter te pompen afhankelijk van vervuilingsdruk en visstand.bij een filter voor een vijver tot 1000 liter zou ook een pomp van 1000 liter passen. maar een drukfilter kun je ook op deze pomp aansluiten zonder nadelige gevolgen door eventueel een bijpasleiding te maken kun je da capaciteit van de pomp die door het filtenr gaat aanpassen. Dit gaat als volgt voor het filter plaats je een t stuk waarbij de ene leiding direct door het filter geleid word en de andere verbonden word met een regelbare afsluiter (geen kogelkraan )en een leiding naar de vijver terug. Door de kraan verder te openen of te sluiten krijg je de mogenlijkheid om de flow door het filter te regelen.
veell succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Filtersystemen voor vijvers zijn dermate moeilijk in te schatten systemen omdat er zo veel soorten filters en pompen zijn.
Door deze ondoorzichtigheid kan de fabrikant verkopen wat ze willen, een mooi plaatje en verhaal doet wonderen.
Belangrijk is de inhoud van de vijver, de vervuilingsgraad, de waterplanten, de waterkwaliteit, de soort filter en de capaciteit van de pomp.
Bij het berekenen van de vijverinhoud gaat het vaak al mis.
Bereken de opprvlakte van de vijver x een half= inhoud.
Welke soort vissen? sommige vervuilen helemaal niet en andere zijn net wilde varkens.
De beste oplossing om te filteren is de biologische manier.
Een filter in nooit te groot maar kan wel te klein zijn
In een goede biologische filter verpomp je in 2 uur de vijverinhoud, maar bij koikarpers in 1 uur.
Kies je voor een te grote bio filter, dan zal hij op den duur grotendeels zefreinigend wezen.
Op mijn eigen vijver van 15.000 l staat een heel grote bio-filter die nu al 8 jaar draait zonder onderhoud!!!
En natuurlijk ook zonder u.v.c. lamp, die kosten alleen maar stroom en heb je niets aan.

Voor antwoord op jouw vraag, ga terug naar het tuincentrum en vraag welke pomp er momenteel het beste op jouw fiter past er zijn de laatste jaren erg veel nieuwe energiezuinige pompen gekomen, maar lang niet alles past op elkaar.
Koop liefst een goede kwaliteit pomp, er zijn erg goedkope pompen in de handel die echter na verloop van tijd lekstroom geven en uitvallen (de hele groep)