Wanneer moet deze citroen worden getopt?

De citroen is gekweekt uit Een pit van een citroen uit de supermarkt. Hij is nu ongeveer 1,5 jaar oud, en heeft nog steeds geen zijtakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Hoe minder direct zonlicht en voldoende voeding, hoe minder zijtakjes de citroen zal maken, hoe meer intens zonlicht en voldoende voeding, hoe meer zijtakjes vanzelf zullen ontstaan.
Je moet het zo zien, als er maar net voldoende voeding en licht is, wil de plant alleen maar overleven en zal het bij een enkel takje blijven, hij heeft immer geen voedsel genoeg om ook nog zijtakjes te gaan maken.
Is er wel voldoende licht en voeding, dan zullen er spontaan zijtakjes aan komen, want een wilde citroen is van nature een dichte bossige struik en pas als hij veel ouder wordt, komen er wat dikkere takken aan en begint het langzaam een boom te worden.
Dus goed zorgen voor deze citroen, grote pot en voldoende water en mest geven en natuurlijk nu naar buiten, want buiten is er wel 10 x zoveel licht als binnen.
Pas op voor dopluis, daar is hij erg gevoelig voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een citroenplant is een niet-bladverliezend struikje, dat als het zich goed voelt, totaal niet kritisch is op wanneer hij gesnoeid wordt. Hij groeit het hele jaar door.

Je kunt er dus ten alle tijden een stukje afknippen om de vorming van zijtakken te bevorderen. In de vrije natuur zou hij (in de tropen) makkelijk tot 4 meter hoog worden als je hem niet zou snoeien.