Hoe worden grasmatten gemaakt?

En dan bedoel ik vooral die lange opgerolde plakken met grond en gras, hoe maken ze die? Die plakken die je dan in bijv. Je tuin kunt leggen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Deze wordt ingezaaid op een breed stuk grond, als het gras volgroeid is, worden deze tot 3 cm onder het gras opgerold, zo blijven de wortels in tact, en kan het gras in de verkoop gegooid worden. Echter moet het gras wel snel verkocht worden anders gaat het dood!

Ik hoop dat ik zo je vraag voldoende beantwoord heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel

Andere antwoorden (4)

Er wordt gewoon op een akkerveld gras ingezaaid en als dat voldoende gegroeid is wordt het met een speciale machine van het land geschraapt en die maakt er ook direct van die rollen van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunstgras
Hoe word kunstgras gemaakt
Kunstgras is een met zand ingestrooide kunstvezel mat. De kunstgrasmat bestaat uit kunststofvezels getuft op een geïmpregneerde latex draagmat. Na het leggen van de mat wordt deze ingestrooid met een bepaald soort zand. Kunstgras is verkrijgbaar in de verschillende kleuren. Het kunstgrasverhaal begint met kunststof korrels. Maar liefst 2,5 miljoen kilo van deze granulaten wordt jaarlijks omgesmolten tot kunstgrasvezels. De granulaten worden onder hoge temperatuur gesmolten en onder druk door een vormplaat geperst. Die matrijs bootst de nerfstructuur van een natuurlijk kunstgrassprietje na. Zo ontstaan lange kunstgrasvezels die na afkoeling met water over rollen worden getrokken. Dit ‘verstrekken’ maakt de vezels extra sterk. Per dag wordt zo’n 90.000 km vezel geproduceerd. De kunstgrasvezels zijn nu klaar voor verwerking. De vezels worden in een polipropyleen draagdoek getuft. Het basisprincipe van tuften is afgeleid van de naaimachine. Over de hele breedte van het weefsel zijn honderden naalden opgesteld die elk een lange kunstgrasvezel door het doek trekken. Bij het terugkeren van de naald wordt een lus gevormd. Die wordt aan de bovenzijde losgesneden zodat de vezels mooi rechtop staan. De rechte spelbelijningen worden in getuft in een kleur naar keuze. Bij een eerste controle worden meteen kleine correcties aangebracht, zoals bijvoorbeeld het bijknippen van lange vezels. Om de vezels in de draagdoek te verankeren wordt een 1 millimeter dikke laag vloeibare latex aangebracht die in een oven bij 85° C wordt uitgehard. De vezels zitten stevig vast en de kunstgrasmat is bestand tegen de zwaarste tackles en slidings. De kunstgrasmat is nu klaar voor installatie. Elke grasmat wordt als laatste controle meter voor meter uitgerold en onder fel licht gecontroleerd alvorens te worden verpakt en getransporteerd naar de eindbestemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graszoden of wel grasmatten worden gekweekt op arme, schrale, goed vocht doorlatende zandgrond.
Eerst wordt de grond voldoende losgemaakt, geëgaliseerd, aangereden, weer geégaliseerd, bemest en ingezaaid met een mengsel van verschillende soorten graszaden.
Na het opkomen van het graszaad ( een a twee weken) wordt er begonnen met maaien.
Indien nodig weer gemest.
Door de arme en schrale grond, gaat nu de grasplant zo veel mogelijk wortels maken om in deze arme grond zo veel mogelijk voedsel op te kunnen nemen en dat is nu precies wat de graszoden kweker zo graag wilt.
Wortels, veel sterke wortels.
Na heel wat keren gras maaien, bemesten en zonodig sproeien, kunnen de graszoden gestoken worden.
Heel vroeger werden deze met de hand gestoken met speciale spaden, later kwam de graszodensteker die het handwerk over nam, nog veel later kwam er een machine die niet alleen twee banen kon steken, maar ze ook kon oprollen.
Er bestaan nu smalle rollen, twee rollen -1 M.2 en brede rollen ,een rol -1 m.2.
Voor voetbalvelden nog groter, maar die worden ook machinaal gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een video waar je het hele proces op kan zien, kort maar duidelijk....