HELP! Hoe schimmelculturen uit vaatwasser verwijderen?

In de poging energie te bezuinigen, doe ik de vaatwas tegenwoordig 'met de hand'. Vanmorgen keek ik lege vaatwasser even na en schrok me een hoedje. Vele grote schimmelculturen waren aanwezig, zie plaatje. Hoe kan ik op verantwoorde wijze deze culturen verwijderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kraan laat ik niet open, ik spoel af door de koude kraan af en toe open te zetten, in een straaltje. Het is altíjd zuiniger met de hand af te wassen, ik gebruik mijn eigen energie en géén electra!

Het beste antwoord

Je kunt hem het best leeg op hoge temperatuur laten draaien en er alleen een kopje schoonmaakazijn bij te doen. Helpt goed tegen kalkafzetting en schimmel!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoonmaakazijn heb ik in overvloed in huis. Ik gebruik het veelal in de tuin, in een poging het onkruid tussen de tegels weg te branden. Ga meteen de machine nog een keer laten draaien om met azijn een 'rein' resultaat te verkrijgen.

Andere antwoorden (4)

Wat soda in de machine en heel heel de amchine een keer laten wassen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet afdoende, zo krijg ik niet het idee van een 'schone en reine' vaatwasser.
ronron1212
13 jaar geleden
doe er een scheut bleek bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bleekwater nooit met andere schoonmaakmiddelen combineren!
Leeg laten draaien op de hoogste temperatuur, met een antikalkafwasmachine-tablet erin.

Toegevoegd na 53 seconden:
Met je wasmachine kun je dat ook hebben. Dan ook een keer leeg laten draaien op 95 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vaatwasser kan maar tot 65 graden. Lijkt me niet afdoende, zo krijg ik niet het idee van een 'schone en reine' vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, de hoogste temperatuur is goed!
Gebruik een vaatwasserreiniger, bijv. die van Groenland. Dit is een product dat speciaal is ontwikkelt voor dit doel.

Het gebruik van verkeerde reinigers (bijvoorbeeld soda) werkt slijtage van de rubbers en andere vitale onderdelen van de machine in de hand. De meeste producten zijn bovendien niet biologisch afbreekbaar en dus extra belastend voor het milieu.

Mij lijkt dit afdoende, maar als je bang bent dat het niet voldoende is, dan raad ik je aan om daarna de lades te verwijderen en alles met de hand nog een keer goed schoon te boenen met schoonmaakazijn. Dit reinigt goed en beschadigt de vaatwasser niet en is niet belastend voor het milieu.

Succes en ik zou toch maar af en toe lekker gebruik maken van je vaatwasser!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soda heb ik op de eerste aanwijzing toegevoegd, één enkele keer zal niet slecht zijn.
Dat Groenland product, wáár kan men dat kopen? Ik zag dat niet zo gauw op de vermelde site.
Op de hoogste temperatuur de vaatwasser draaien en daarna de deur op een kier laten staan als je hem een lange tijd niet gebruikt.