Hoe moet je zaadjes zaaien?

Ik heb gisteren verschillende zaadjes gekocht van kruiden. Nu staat er in de geschreven instructie dat je de zaadjes in de aarde moet drukken, maar op de bijbehorende instructiefoto zie ik de zaadjes óp de aarde liggen.

Moeten zaadjes van kruiden (oregano, tijm, bieslook, basilicum) worden aangedrukt óp de aarde of moet ik ze onder een laagje aarde stoppen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Misschien handig oven te vermelden:

- Ik zaai de zaadjes in kleine potjes
- De potjes staan binnenshuis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

Maak de grond vochtig, leg de zaadjes erop en druk ze aan, zodat ze een beetje in een kuiltje liggen. Sommige zaden zijn namelijk lichtkiemers, die kiemen niet als je ze te diep onder de grond stopt.
Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je doet ze onder de aarde (een dun laagje aarde er overheen strooien) anders worden ze opgegeten door de vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het zaaien boven de grond en evt licht aandrukken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je dit binnenhuis doet in potjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een vochtig watje leggen en zorgen dat het watje vochtig (niet doorweekt) blijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zaaien kan het beste bij volle maan.
Houd de zaadjes ongeveer tien minuten onder de tond alvorens je ze zaait. Vervolgens stop je ze (met oprechte zuivere) liefde in de grond.
Als je ze de volgende dagvoor het eerst water geeft, kun je beste een tijdje je voeten laten weken in dat water.

Als je op deze manier je plantjes zaait zullen ze al jouw dna informatie opslaan. Dan weeet het plantje ook wat jij nodig hebt en zal je dit schenken.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stelregel is dat je zaad net zo diep moet zaaien als het zaad groot is. Dus bijv. sla mag niet met meer aarde bedekt worden dan bijv. een halve mm grond en tuinbonen mogen bijv wel een cm diep gezaaid worden. Ook aardappelen mogen wel enkele cm diep in de grond gestopt worden.