Het is de reuzen springbalsemien die in de zon en half schaduw kan groeien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze uitheemse plant zaait zich nogal spontaan uit waardoor veel mensen spontaan de hik krijgen als ze hem zien.
Maar hij hoeft geen enkel probleem te zijn , omdat ze maar alleen in het vroege voorjaar opkomen.
Je trekt dan het te veel aan kleine plantjes weg en de rest laat je staan.
Het is een zeer mooie langdurig doorbloeiende eenjarige plant.
Meestal rose, soms ook donker rose, rood en wit.
Wees er dus niet bang voor en laat je niet gek maken door anderen.
De plant is geneeskrachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
de plant ruikt lekker en trekt ook veel bijen aan, ook een pre :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig staan ze heel los in de grond en is verwijderen geen groot probleem. Hoewel de bloemetjes wel mooi zijn, vind ik ze in verhouding met de plant eigenlijk te klein.
Hoewel ik ze toch voor 99% vóór de bloei verwijder heb ik ieder jaar weer enkele honderden 'vreemdgangers' te plukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, ik heb iets heel bijzonders ontdekt bij deze plant.
Het zijn niet de bloemen die zo ruiken !!!
Aan en tussen de bloemsteeltjes zitten kleine kliertjes waar deze wonderlijke zoete geur van af komt.
Als je langs deze planten loopt en je raakt ze met je kleren aan dan ruiken je kleren ook zo.
Moet je maar eens heel goed kijken, ik ken geen andere plant waar dit zo is.
Probeer maar met je handen tussen de bloemen door dan ruiken je handen ook zo!
De plant trekt geen bijen aan maar hommels.
Rieneke1
14 jaar geleden
wat grappig ed, dat wist ik niet.
ik kan nu niet meer kijken, want het is jaren terug dat ik ze had, in roze en wit.
heb een groot uitgevallen balkon, en dan moet je keuzes maken.
hommels kan goed zo zijn, ik zie dit jaar eigenlijk bar weinig hommels en bijen helaas.
alleen de solitaire bijtejes hebben volop van m'n bijenhotel gebruik gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijen is inderdaad al enkele jaren een probleem, maar hommels zie ik genoeg, leuk dat je ook een bijenhotel hebt op je balkon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanden...Vind je dat je te veel van deze planten hebt, pak ze dan vroeg in het voorjaar aan, dan zijn ze nog klein,na het voorjaar komen ze niet meer op, als je het nu moet doen heb je gauw kruiwagens vol.
Rieneke1
14 jaar geleden
ed, ik woon in hartje leiden, maar mijn balkon heeft altijd gesizzeld van de hommels en bijen, tot dit jaar.
terwijl ik zulke aantrekkelijke planten voor ze heb staan.
ik vind het toch wel verontrustend :S volgend voorjaar komt er een 2e hotel, het is zo'n succes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, het is telkens weer een genot om je verhalen te lezen
:)) =1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke, hommels houden van heel veel bloemen juist niet zal dat het misschien wezen?
@ loes ik schrijf al heel lang verhaaltjes en vind het heel leuk dat het hier op G.V. zo gewaardeerd wordt.
En dan ga je nog meer je best doen. De leukste bewaar ik.
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Ed.. maar in het voorjaar kan ik er moeilijk bij want ze komen bij mij op tussen de Cotoneaster horizontalis, en zie ze dus pas als ze ca 50 cm hoog staan.
Heb er toevallig afgelopen week nog een hele lading uit getrokken en naar de compostbak verhuisd.
Daar is het wel goed spul voor omdat het zo lekker 'mals' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk voor een boek..Vraag het aan ed..:)
Ik koop je eerste boek, meen ik serieus... ^5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes ik heb al een leuk boekje voor je.

Andere antwoorden (4)

impatiens balsemina (springbalsemien )familie van het vlijtig liesje (impatiens walleriana)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Springbalsemien, zaait geweldig uit als hij uitgegeroeid is. Er komen zaadzakjes aan de plant en zodra je tegen de plant aanloopt of op het zaadzakje knijpt, springt het zaad alle kanten op. (Vond ik als kind altijd een sport om zoveel mogelijk van die zakjes kapot te knijpen, petsch...!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt mij gewoon een fuchsia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een spring balsemien. Erg goede herinneringen aan van toen ik een kind was. Leuk om in de zaaddoosjes te knijpen die dan openspringen.